Nieuw record voor vrachtwagenshuttles Eurotunnel

De vrachtwagenshuttles van Kanaaltunneloperator Eurotunnel realiseerden in het eerste trimester een nieuw historisch record. Voor het eerst werden meer dan 400.000 trucks vervoerd in een trimester. De omzet van Eurotunnel steeg met 4%.

In totaal werden in de eerste drie maanden van dit jaar 410.729 vrachtwagens met de shuttles door de Kanaaltunnel vervoerd. Dat is een stijging met 10% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar en 6% meer dan het vorige trimestrieel record in het vierde trimester van 2014.

Volgens de tunneloperator zorgden zowel de aanhoudende economische heropleving in het VK als de ingebruikname van de nieuwe vrachtwagenterminal in Folkestone eerder dit jaar voor de sterke groei van het vrachtwagenverkeer via de shuttles. Die groei steekt schril af tegenover de 1,5% groei op de globale markt van het Kanaalverkeer. Eurotunnel versterkt hiermee zijn positie als belangrijkste marktspeler met een marktaandeel van 40,5% in het eerste trimester.

Ook het shuttleverkeer van personenwagens groeide met 8% tot meer dan 500.000 eenheden.

De omzet van de shuttles steeg hierdoor met 13% tot 135,5 miljoen euro.

De totale omzet van de groep groeide met 4% tot bijna 280 miljoen euro.

Europorte

Het spoorfiliaal Europorte kende een lichte vertraging in zijn ontwikkeling als gevolg van moeilijkheden voor het verkrijgen van spoorpaden van de Franse spoornetbeheerder SNCF Réseau voor zijn klanten in de automobielsector.

Anderzijds won het via zijn filiaal Socorail contracten met de havens van Nantes-Saint-Nazaire en La Rochelle voor de exploitatie en het onderhoud van de spoorinfrastructuur voor een periode van vijf jaar.

Het Britse filiaal GBRf profiteerde van de impact van een aantal nieuwe contracten die in 2015 en begin 2016 werden opgestart om de terugval in het vervoer van steenkool als gevolg van de stijgende energietaks in het VK te compenseren.

Europorte was goed voor een omzet van 72,6 miljoen euro, een daling met 1% in vergelijking met het eerste trimester van 2015.

Spoorvrachtvervoer

Het gewone spoorvrachtvervoer via de Kanaaltunnel kreeg zware klappen als gevolg van de migrantenproblematiek vorig jaar. Het verloor daardoor de helft van zijn klanten en zijn diensten in het najaar van 2015. Dat had ook gevolgen voor de trafiek in het eerste trimester, die 44% lager lag dan in dezelfde periode vorig jaar. Nu de situatie terug genormaliseerd is en de spoorsite van de SNCF in Calais Fréthun goed beveiligd is, maakt Eurotunnel er werk van om samen met de verschillende partijen de trafiek weer aan te zwengelen.