Nieuw elektrisch binnenschip Nedcargo wekelijks in Antwerpen

Binnenvaartoperator Nedcargo heeft zaterdag zijn eerste elektrische binnenschip ‘Bon Jovi’ gedoopt. Voor brouwer Heineken alleen al zal het jaarlijks 12.500 containers tussen Alphen aan den Rijn en de zeehavens Rotterdam en Antwerpen vervoeren.

De ‘Bon Jovi’ werd zaterdag gedoopt in Rotterdam door Blanca Juti die bij Heineken verantwoordelijk is voor de wereldwijde duurzaamheidsagenda van de brouwer. Het schip van het type Gouwenaar is speciaal ontworpen om binnen de toegestane maximale afmetingen van de rivier de Gouwe te varen. In vergelijking met een standaard schip van dezelfde afmetingen kan het 52 in plaats van 42 volle biercontainers vervoeren.

Lager verbruik

Door toepassing van de modernste technieken en een nieuw hydrodynamisch scheepsontwerp verbruikt het schip 25% minder brandstof dan een standaard schip. Voor de aandrijving van de elektrische voortstuwing zorgen twee dieselgeneratoren van elk 192 KW. Het gaat om standaard dieselmotoren die een moderne personenwagen zitten. Het schip voldoet hiermee al aan de CCR 2020-norm.

Antwerpen-Rotterdam

Het schip wordt ingezet tussen de terminal van Nedcargo in Alphen aan den Rijn, Alpherium, en de havens van Rotterdam en Antwerpen. “Zo’n kwart van de lading van op het Alpherium is bestemd voor de haven van Antwerpen. De ‘Bon Jovi’ zal Antwerpen wekelijksaanlopen. Het schip is al enkele weken in de vaart en is ondertussen al een paar maal in Antwerpen geweest”, zegt Bert van Grieken, managing director van Nedcargo Multimodal.

Tweede schip

Een tweede elektrisch schip moet in de tweede helft van volgend jaar in de vaart komen. “Daartegen hopen we de dieselgeneratoren te kunnen vervangen door een batterijpakket”, zegt van Grieken.

De elektrische schepen zijn een onderdeel van de klimaatneutrale corridor die Nedcargo wil creëren. Daarin past ook de nieuwe duurzame kraan die binnenkort op de terminal operationeel wordt en het gebruik van elektrische trucks.

Koen Heinen