Met zaagsel en gras biobrandstof maken voor schepen

De Nederlandse Biomass Technology Group kan uit zaagsel en bermgras brandstof maken voor schepen met bijna 0% zwavel- en CO2-uitstoot. Dat bericht de Volkskrant. Het bedrijf zal met brandstofhandelaar GoodFuels een proeffabriek bouwen.

Hoe wordt de biobrandstof gemaakt? Hele kleine korrels bestaande uit zaagsel en bermgras worden samen met hete zandkorrels in een reactor gespoten. Door de hitte (500 graden Celsius) worden de biokorrels razendsnel omgezet in olie. Uiteindelijk levert 1 kg hout 2/3 kg olie, 1/6 kg gas en 1/6 kg houtskool op. Deze 'pyrolyse-olie' is na chemische bewerking geschikt als scheepsbrandstof. De Biomass Technology Group (BTG), een bedrijf dat is voortgekomen uit de Universiteit Twente, verwacht over enige tijd op deze manier ook kerosine te kunnen maken.

1,5 keer duurder

De 'zaagselolie' kan eveneens worden bijgemengd met fossiele olie. Volgens BTG kan maximaal 5% worden bijgemengd. Probleem is wel dat de pyrolyse-olie nu nog 1,5 keer duurder is dan stookolie. Maar door de strengere eisen die aan de emissie van zeeschepen worden gesteld en wellicht ook dankzij subsidies, verwachten de onderzoekers dat hun product alsmaar aantrekkelijker wordt voor rederijen.

Proeffabriek

BTG wil met duurzame brandstoffenhandelaar GoodFuels een proeffabriek bouwen voor de productie van pyrolyse-olie. Inmiddels gebruikt ook het Nederlandse zuivelconcern FrieslandCampina de olie om melk te laten indampen tot melkpoeder. Het scheelt het bedrijf 70% aan gasgebruik. 

Klimaatdoelen van Parijs

Volgens het Nederlandse onderzoeksinstituut TNO kan biobrandstof een van de manieren zijn voor de zeescheepvaart om de CO2-doelen uit het Klimaatakkoord van Parijs voor 2050 te halen. Voor de Rotterdamse haven, als belangrijke bunkerplaats, kan het een bijdrage zijn in het streven naar vergroening.

Adrie Boxmeer