Nedcargo zet volop in op elektrisch aangedreven binnenschepen

Nedcargo (Van Uden) zet sinds april het elektrisch aangedreven binnenschip ‘MSC Poolster’ in voor containervervoer tussen Antwerpen en Rotterdam. Speciaal voor het Alpherium in Alblasserdam laat het nog een diesel-elektrisch schip bouwen.

De ‘MSC Poolster’ is een nieuw schip van 110 meter lengte en 11,45 meter breedte. Het is eigendom van de schippers Patrick Borms en Isabel Delens en vaart onder Belgische vlag. Het heeft een capaciteit van 208 teu.

De aandrijving gebeurt door twee elektromotoren van 600 KW en een kleine generator van 205 KW. Het stoot tot 80% minder schadelijke stoffen uit. De dieselgenerator die de elektrische stroom opwekt kan op termijn vervangen worden door een waterstoftank.

De elektrische aandrijving zorgt voor minder onderhoudskosten en een lager verbruik. Dat compenseert de investering die 5 tot 10% hoger ligt.

Volgens managing director Bert van Grieken van Nedcargo Multimodal wordt het schip dedicated ingezet voor containervervoer voor MSC tussen Antwerpen en Rotterdam.

Alpherium

Nedcargo, het moederbedrijf van het Alpherium in Alblasserdam, heeft vorige week een contract getekend voor de bouw van een speciaal voor het Alpherium ontworpen duurzaam containerschip en heeft een optie voor een tweede schip. Het gaat om een schip van het type Gouwenaar dat beschikt over de toegestane maximale afmetingen voor de vaart met beperkte diepgang op de rivier de Gouwe.

Daardoor kan het 52 in plaats van 42 volle containers laden. Het nieuwe schip verbruikt 25% minder brandstof dan een standaardschip van deze afmetingen. Het wordt uitgerust met twee dieselgeneratoren van 192 KW elk om de elektrische aandrijving van stroom te voorzien. “Dit zijn twee standaard dieselmotoren die in een moderne auto zitten. Het schip zal als eerste voldoen aan de CCR 2020 normen”, aldus van Grieken.

Vanaf het Alpherium wordt onder meer de export verzorgd van biercontainers van brouwer Heineken via de havens van Rotterdam en Antwerpen.

Waterstofcel

Met de diesel-elektrische schepen mikt Nedcargo International op een klimaatneutrale corridor op de Gouwe. In de komende vier jaar gaat de groep werken aan het vervangen van de dieselgeneratoren door een waterstofcel zodat de uitstoot tot nul kan herleid worden.

Momenteel is die technologie volgens Diederik Antvelink, oprichter en mede-eigenaar van Nedcargo International, nog te duur om op een schip te gebruiken. De groep heeft echter plannen op het bedrijventerrein naast het Alpherium. Via zonnepanelen bovenop een nieuw distributiecentrum van 40.000 m² en windturbines rondom het Alpherium kan er groene energie in overvloed opgewekt worden, zodat binnen een viertal jaar stappen richting haalbaarheid kunnen gezet worden. Antvelink rekent op steun van de overheid en de kennisinstituten om dit project binnen die termijn te realiseren.

Naast de elektrisch aangedreven schepen wil Nedcargo ook het wagenpark verduurzamen. “Er zijn al proeven met elektrische trucks en binnenkort gaan we proeven starten met duurzame biodiesel. De laatste kilometers van en naar het Alpherium kunnen we dan ook klimaat neutraal afleggen”, zegt van Grieken.

Nedcargo heeft met de ‘For-Ever’ al een Gouwenaar 1 varen. Dit schip beschikt wel over de maximale laadcapaciteit voor de Gouwe, maar is nog niet elektrisch aangedreven en niet met een geoptimaliseerd onderwaterschip uitgerust. De Gouwenaar 2, waarvoor zonet het contract getekend werd, zal in juli 2017 in de vaart komen. De optie voor het tweede schip zal naar verwachting eind dit jaar gelicht worden.