MSC start spoorverbinding tussen MPET en Garocentre in La Louvière

Vanaf 11 juni start MSC een directe spoorverbinding tussen MPET en de trimodale terminal Garocentre in La Louvière met vijf vertrekken per week. Ze vult de bestaande bargedienst tussen beide aan. MSC opent bovendien een empty depot op Garocentre.

Een van de redenen voor de nieuwe spoorverbinding is de toenemende congestie op de wegen en het grote aantal wegenwerken in Antwerpen. “Met de aankomende werken zijn we gaan kijken naar mogelijkheden om de wegen verder te ontlasten. Zo zijn we terechtgekomen bij het spoor en hoe we de spoorontsluiting kunnen verbeteren”, zegt Vicky Wens van Medlog, een divisie van MSC Belgium.

Strategisch gelegen

“We beschikken al over enkele depots in het hinterland, maar La Louvière is strategisch gelegen. We hebben nog verschillende mogelijkheden bekeken, maar qua setup was deze locatie het snelst te bereiken. Bovendien hadden we al een bargedienst en een conventionele spoordienst tussen MPET en Garocentre. Daar komt nu dit nieuwe concept voor maritieme containers bij. De trein heeft een frequentie van vijf vertrekken per week in elke richting. In de aanvangsfase gaat het om 9 teu per richting, maar we verwachten op korte termijn al een toename”, besluit Wens.

De tractie van de spoorverbinding wordt verzorgd door Lineas en verloopt via de 'main hub' in de haven van Antwerpen. De bestaande bargedienst heeft een frequentie van drie vertrekken per week in beide richtingen.

Het empty depot dat MSC in La Louvière opstart biedt ophalen en afzetten van lege containers enkel in combinatie met ‘carrier haulage’.

Garocentre

“Dit is een bijkomende oplossing die we als Garocentre kunnen bieden bovenop de bargedienst die al een drietal jaar bestaat. Beide verbindingen zijn uiterst complementair. Met de nieuwe spoorverbinding, de eerste intermodale dienst voor de terminal, verwachten we een nieuw cliënteel voor wie de ‘lead time’ belangrijk is. We geloven in dit nieuwe product. Het feit dat MSC hier op Garocentre een depot opent is zeer belangrijk. We zijn geografisch goed gelegen en beschikken over voldoende ruimte, ook voor ADR-opslag”, zegt Frédéric Zoller, terminalmanager van Garocentre.  

Koen Heinen