MSC geeft modal shift duwtje in de rug met containerdepot Haven Genk

Rederij MSC start een containerdepot voor import en export in Haven Genk. Het speelt daarmee in op de ontwikkelingen in de regio en de congestie op de E313. MSC Antwerpen krijgt een specifiek team om de modal shift een duwtje te geven.

Het depot komt er op vraag van zowel de klanten als de terminals. “We willen de truck nog enkel voor de first en de last mile gebruiken. Wanneer een container in de haven toekomt, weten we nu soms niet of die over de weg, het water of het spoor naar het hinterland vervoerd moet worden. Dan is het voor de terminal moeilijk om te weten waar die moet opgeslagen worden. Met het depot in Genk kunnen we dat beter sturen en meer containers op de barge zetten. Zo kunnen we de modal shift een duwtje geven. Bovendien is in de regio en richting Duitsland heel wat aan het ontwikkelen”, zegt Jerri Smet, Export Far & Middle East Commercial Liner bij MSC in Antwerpen.

Heel België

Vorig jaar startte MSC een depot op Garocentre in La Louvière. De lancering viel samen met een nieuwe spoorverbinding naar Antwerpen als aanvulling op de bestaande bargeverbinding. “Het depot in Haven Genk is een volgende stap. We zijn in heel België al goed vertegenwoordigd. De modal shift naar de barge en het spoor is nodig. De wegen zitten al overvol en tegen 2030 groeit het transport met nog eens 30%. Ondertussen zien we dat de truck ondanks bundelingsprojecten en andere maatregelen toch nog aan het winnen is”, zegt Smet.

Nieuw team

Om het hinterlandvervoer te stroomlijnen en de modal shift te bevorderen, krijgt MSC Antwerpen een dedicated team."We hebben een nieuw departement ‘Business Support & Development’ opgericht onder mijn leiding, waaronder ‘Intermodal Solutions’ een absoluut speerpunt is. Daarvoor is Jerri Smet verantwoordelijk. Binnen deze cluster bestendigen en verhogen we onze focus op het succesvol aanbieden van intermodale en logistieke oplossingen aan ons cliënteel", zegt Ellen Meuwissen, Business Support & Development Manager bij MSC.

"Ellen en ik komen uit de trade en sales en weten wat de klanten nodig hebben. We willen het barge- en spoorvervoer stimuleren en met de klanten gaan praten buiten het zeevrachtverhaal. We willen hinterlandoplossingen bieden tot bij de klant en ons aanbod op dat vlak uitbreiden. De klanten kunnen voor alle vragen met betrekking tot douane, verzekeringen, fumigatie enzovoort bij één persoon terecht”, besluit Smet.

Haven Genk

Volgens Wesley Mazzei, general manager van Haven Genk, waren de gesprekken met MSC al een tijdje bezig. Eerder dit jaar startte Maersk ook een depot in Genk. “We zijn verheugd dat de twee grootste rederijen een depot hebben in onze haven. Dat past in het plaatje van onze toekomstige groei met ook de ontwikkelingen op de voormalige Fordsite”, zegt Mazzei. ICL en Hapag-Lloyd hadden al langer een depot in Genk.

Koen Heinen