Minister Bellot scoort op receptie transportfederaties

De voorzitters van Febetra, TLV en UPTR waren maandag eensgezind tijdens de nieuwjaarsreceptie van de transportfederaties. Het thema was dan ook 'Met één en dezelfde stem'. Maar de ster van de avond was federaal minister François Bellot.

Maandag zakte ‘le tout transport’ af naar de prachtige locatie Hotel de la Poste op Tour & Taxis voor de receptie van de drie federaties. In een georkestreerd debat herhaalden de drie voorzitters de standpunten over zes thema’s: cabotage, cabotage in gecombineerd transport, detachering, cabinekamperen, de slimme tachograaf en de toegang tot het beroep. Over die thema’s zijn ze het roerend eens, net als minister Bellot overigens.

Die benadrukte dat hij het als zijn plicht beschouwt om in Europa de stem van de sector te laten klinken. Bellot – die ‘en passant’ vermeldde dat hij ook over de rijbewijzen voor vrachtwagens en bussen beschikt – onthulde dat hij zelfs tijdens de vergaderingen van de Europese transportministers regelmatig met de federatievoorzitters overlegt, soms tot diep in de nacht, om met hen de standpunten van ons land af te stemmen.

De minister was de ster van de avond – niet omwille van zijn Nederlands, maar wel om de dossierkennis die hij tentoonspreidde – en hij had dan ook een paar kleine primeurs. Zo liet hij weten dat na de zesde staatshervorming de toegang tot het beroep wel degelijk is overgeheveld naar de gewesten, maar dat dit voor de toegang tot de markt nog altijd niet het geval is. “De Raad van State moet zich nog uitspreken”, zegt hij.

Geen rijbewijs met punten

Ook zei hij dat een invoering van het rijbewijs met punten in België, niet echt nodig is. Een studie van Vias heeft bewezen dat de wetgeving in ons land rond recidive eigenlijk strenger is en betere resultaten oplevert dan het systeem met punten. “Zware inbreuken en recidivisten vervolgen, leidde ertoe dat meer rijbewijzen werden ingetrokken dan in Frankrijk. En daar zijn toch achtmaal meer chauffeurs. Laten we eerst zien welke de verdere verstrenging – op vlak van alcohol, rijden zonder verzekering of vluchtmisdrijf – oplevert, voor wij een beslissing nemen”, zegt hij.

Functieclassificatie

Een andere bijrol op de receptie speelde de chauffeursbond BTB. Die voerde dit jaar geen actie buiten. Ze deelde binnen ongenodigd briefjes uit aan de transporteurs. BTB wilde hen sensibiliseren over de invoering van de functieclassificatie voor chauffeurs. “De federaties weigeren daar deftige lonen aan te koppelen, terwijl de lage lonen een reden zijn voor het chauffeurstekort”, zegt secretaris-generaal John Reynaert. Donderdag zitten de werknemers en de werkgevers van paritair comité 140 daarover rond de tafel.

“Wij spreken ons hierover niet uit voor zo’n vergadering”, klonk het unisono bij de federaties. Maar off the record viel wel te verstaan dat zij vrezen dat die functieclassificatie zou leiden tot een rechtlijnige loonsverhoging, terwijl de Belgische chauffeurs nu al de duurste in Europa zijn.

Philippe Van Dooren