Forse daling faillissementen in transportsector

Hoewel het aantal faillissementen in België vorig jaar stabiel bleef op een vrij hoog niveau, was er voor de transportsector sprake van een forse daling. Tenminste in Vlaanderen en Wallonië, want in Brussel was er een spectaculaire groei.

Uit de jongste Graydon Barometer Faillissementen over 2018 blijkt dat er in 2018 in België 10.714 bedrijven failliet gingen. Dat zijn er 117 minder dan in 2017, een daling van 1%.

“Het totaal aantal faillissementen ligt nog steeds hoger dan voor de crisis. Alleen de jaren 2012, 2013, 2014 en 2017 kenden hogere aantallen faillissementen. Uiteraard is ook de totale bedrijfspopulatie de afgelopen jaren in belangrijke mate toegenomen. Als er meer zaken starten, gaan er automatisch ook meer zaken failliet”, zegt Eric Van den Broele, Senior Manager Research & Development bij Graydon.

Schril contrast

Vorig jaar gingen 461 wegvervoerbedrijven over de kop. Dat zijn er 9 minder dan in 2017 (-1,9%). Hierdoor gingen 1.060 jobs verloren (+3,7%). Kijkt men naar de cijfers per gewest, dan is het schril contrast tussen Vlaanderen en Wallonië enerzijds en het Brussels Gewest anderzijds zeer opvallend.

In Vlaanderen werden 164 transportbedrijven failliet verklaard, een daling met 37 eenheden of 16,7%. Dat leidde wel tot meer jobverlies: 420 jobs, een stijging met 57 eenheden (of +15,7%).

In Wallonië daalde het aantal faillissementen zelfs met 19%, tot amper 68. Dat zijn er maar liefst 16 minder dan in 2017. Men moet al ver voor de crisis van 2008 teruggaan om zo’n laag cijfer te noteren. Het jobverlies bleef zelfs beperkt tot 184 eenheden (196 minder of -51,6%).

Opschoning in Brussel

In Brussel, daarentegen, gingen 209 transportbedrijven failliet. Dat zijn er 46 meer dan in 2017, of ruim een kwart meer (+27,4%). Ook het jobverlies kende een zeer forse klim: het groeide met 177 eenheden (+60,4%) tot 456.

Volgens Van den Broele is deze trend deels terug te vinden in de algemene cijfers. In totaal daalde het aantal faillissementen met ongeveer 6% in zowel Vlaanderen als Wallonië, terwijl het in Brussel met bijna 15% groeide. “Men moet hierachter geen conjuncturele kronkel zoeken. De Franstalige handelsrechtbank is in Brussel actief het aantal ‘lege hulzen’ aan het opschonen. Dat zijn meestal bedrijven die geen activiteiten vertonen of heel kleine bedrijven die mogelijk gelinkt kunnen worden aan witwaspraktijken, fraude enzovoort. Die hebben doorgaans zeer weinig personeel”, voegt hij toe.

Dat in de Brusselse transportsector proportioneel bijzonder veel jobs verloren gingen, kan hij voorlopig niet verklaren. “Het kan zijn dat er naast de opgedoekte kleine bedrijven ook één of twee grotere ‘echte’ transportbedrijven failliet zijn verklaard. Maar dat moeten we nog verder onderzoeken”, legt Van den Broele uit.

Philippe Van Dooren