Medlog ontloopt wegenwerken met spoorverbinding naar Charleroi

Medlog (MSC), gaat gebruik maken van een bestaande spoorverbinding van Lineas om containers te vervoeren tussen Antwerpen enerzijds en Wallonië en Noord-Frankrijk anderzijds. Het wil daarmee de problemen op de weg door de geplande werken ontlopen.

De divisie van rederij MSC heeft een project ingediend dat samen met nog een vijftiental andere projecten op steun kan rekenen van de Vlaamse overheid voor een modal shift. “We hebben dit project ingediend om de problemen door de geplande wegenwerken voor te zijn. Het pikt aan op een bestaande spoordienst van Lineas en is geënt op het last mile-project van het Havenbedrijf. Dat is de sleutel om tot een goede rendabiliteit te komen”, zegt Etienne Beeckman, intermodal manager van Medlog.

In Antwerpen vertrekt de trein vanop de Main Hub. “Om het systeem te laten werken is een verdeling in Antwerpen nodig. Daarom is de combinatie met het last mile-initiatief van het Havenbedrijf noodzakelijk”, benadrukt hij.   

Open product

“De trein vervoert een mix van continentale containers en conventionele lading zoals staal en chemieproducten. Wij zullen daar een aantal containerwagons aanhangen. Het gaat om een open product dat niet alleen voor MSC bestemd is. Transporteurs die de knelpunten op de weg willen vermijden kunnen containers aanleveren en zo hun rendement verhogen. In plaats van enkele langere ritten zullen zij meer kortere ritten kunnen maken. Anderzijds horen we ook dat vervoerders hun wachturen en hun gereden uren gaan doorrekenen”, zegt Beeckman.

Samenwerking Lineas

“Door samen te werken met Lineas kunnen wij over de nodige infrastructuur beschikken. In Wallonië loopt de trein de Charleroi Dry Port (foto) aan. De spoorterminal was daar gedesactiveerd, maar met een minimum aan investeringen kan die terug geactiveerd worden voor containers. We zullen er niet enkel volle containers behandelen, maar er ook een kleine stock leeg equipment aanleggen”, zegt Beeckman.

“De verladers moeten dit afwegen. Als MSC alleen kunnen wij dit project niet trekken. Door de participatie van Lineas kunnen we wel openheid bieden”, besluit hij.

Koen Heinen