Mark Goossenaerts (ex-City Logistics) aan de slag bij Shipit

Mark Goossenaerts, voormalig directeur van City Logistics bij bpost, is nu commercieel verantwoordelijke voor palletdistributie per schip bij Shipit. De stap van fijnmazige pakjesdistributie naar dikke stromen palletten is logischer dan het lijkt.

Goossenaerts beheert sinds vorige maand de promotie van de vierde Shipit-poot, namelijk het palletvervoer over water. Het bedrijf is vooral bekend als trimodale terminaloperator in Antwerpen, logistieke dienstverlener in projectcargo en breakbulk, en multimodaal transport van containers binnen de haven. De vierde tak is ondergebracht bij Fluviant. Die binnenvaartrederij is in 2009 opgericht als zusterbedrijf van Shipit.

“Bij bpost had ik tussen 2013 en 2016 de leiding over City Logistics, een project met een groot aandeel maatschappelijk verantwoord ondernemen. De promotie van palletvervoer over water is ook het aanbieden van maatschappelijk verantwoorde logistieke oplossingen. De wegen raken dichtgeslibt. Binnenvaart wordt daardoor steeds interessanter. Bij wijze van spreken duurt het vervoer per truck tussen Luik en Antwerpen vandaag even lang als met een binnenschip”, legt Goossenaerts uit. “Ook de grotere betrouwbaarheid inzake leveringstijdstippen is een troef geworden”.

Dikke stromen

Blue Line Logistics, waarin Shipit participeert, vervoert nu al bouwmaterialen over het water met platte schepen van 300 ton, het equivalent van tien trucks. Voor vervoer over lange afstanden zijn de schepen niet groot genoeg. Daarom investeerde Shipit in een groter schip, van 1.700 ton, de Oorderdam.

“Mijn taak bestaat erin meer gepalletiseerde goederen en vrij gemakkelijk handelbare producten aan te trekken. Dat kunnen bouwmaterialen zijn, maar evengoed chemicaliën en 'fast moving consumer goods'. Zelfs in die laatste komen veel producten in aanmerking. Niet alleen drank, maar ook blikken kattenvoer, bijvoorbeeld”, zegt Goossenaerts.“Wij mikken op de dikke stromen: veel volumes en weinig SKU’s (stock keeping units, red.). Dergelijke volumes kunnen via een systeem van vooruitgeschoven stocks zeer efficiënt tot bij de klant gebracht worden. Zo’n systeem is nu al operationeel in Wielsbeke en Brussel”.

MVO

Goossenaerts werkt als zelfstandige voor Shipit. “De opdracht vult vier vijfden van mijn tijd. Het andere vijfde werk ik voor andere klanten die op zoek zijn naar maatschappelijk verantwoorde (logistieke) oplossingen en naar specifieke sales- en marketingknowhow”, zegt hij.

Voor hij bij Shipit aan de slag ging, was Goossenaerts directeur van City Logistics. Voordien was hij commercieel directeur bij bpost International. Hij verliet het bedrijf nadat bpost CityDepot overnam en beide bedrijven samenvoegde. “Na zestien jaar bij bpost was ik er een beetje uitgekeken en wou ik mijn ervaring in maatschappelijk verantwoord ondernemen, waar bedrijfsresultaat evenwel steeds op de eerste plaats komt, delen met andere bedrijven die de omslag willen maken”, besluit hij.

Philippe Van Dooren