Maersk Line nu ook met bloktrein tussen China en Europa

Rond deze tijd wordt in het Noord-Franse Dourges een bloktrein verwacht vanuit China. De trein is een initiatief van rederij Maersk Line in samenwerking met Damco en volledig geboekt door sportartikelenretailer Decathlon.

Voor Maersk is het de eerste trein tussen China en Frankrijk. Het spoorteam van Damco staat in voor de trein en Maersk levert de containers. “Dit transportalternatief laat onze klanten toe om te profiteren van de economische groei die het ‘One Belt, One Road’ (OBOR)-initiatief genereert. Door deze trein in samenwerking met Damco aan te bieden, versterken we onze positie als vertrouwde logistieke partner van Decathlon in China”, verklaart de rederij het initiatief.

Beide partners wijzen erop dat de spooroplossing tussen China en Europa een substantieel, complementair voordeel biedt naast de zeevrachtoplossing. “Decathlon is een belangrijke klant voor zowel Maersk Line als Damco en omwille van de grotere dynamiek van de wereldhandel hebben zij nood aan een snellere en reactievere supplychain”, zeggen ze. 

Ze willen de bloktrein openstellen voor andere klanten en marktsectoren die van hun beider netwerken en expertise gebruik willen maken.

Decathlon

De sportartikelenretailer heeft in het Noord-Franse Dourges een Europees distributiecentrum. Van daaruit wordt onder meer het nieuwe distributiecentrum van Decathlon in Willebroek beleverd. Vanuit Dourges zijn er ook regelmatige binnenvaartverbindingen naar de haven van Antwerpen.

Koen Heinen