LORO-shuttle IFB vervoert al paar duizend containers per week

De LORO-shuttle van intermodaal operator IFB tussen Linker- en Rechteroever is in een eerste fase goed voor 2.000 containers per week. De shuttle ging begin april van start, maar de officiële lancering vond woensdagavond plaats.

Niettegenstaande grote uitdagingen in logistiek en transport, zoals de steeds grotere callsize van de schepen, grotere allianties, wegencongestie, enzovoort, blijft het spoor volgens Tom Paeshuys, general manager Maritime van IFB, onderbenut. “Wij hebben niet de pretentie om te beweren dat de LORO-shuttle een oplossing biedt voor deze uitdagingen, maar we leveren wel een bijdrage door wekelijks 2.000 containers heen en weer te vervoeren in de huidige fase”, zo zegt hij.

In totaal gaat het om 40 treinen per week die het traject afleggen tussen de Zomerweg-terminal van IFB op Rechteroever en de twee diepzeekades (1700 en 1740) aan het Deurganckdok op Linkeroever.

Momentum

De capaciteitslimieten van de deepsea-kades, de kilometerheffing en de congestie op de wegen bieden volgens Paeshuys een momentum waarvan IFB wil profiteren om met de LORO-shuttle ‘zieltjes te winnen’ bij de maritieme actoren. Ondertussen kan het nieuwe product rekenen op interesse uit alle geledingen: rederijen, terminals, verladers, transporteurs, warehouses, et cetera.

Paeshuys citeert gebruiker Kurt Wouters van TCL, die spreekt van “een zeer performant product dat op enkele weken tijd zijn meerwaarde heeft bewezen omwille van twee redenen: betrouwbaarheid en eenvoudig te implementeren in de logistiek van het bedrijf”.

Incubator

De IFB-manager ziet de LORO-shuttle tevens als een incubator voor gateway trafiek via een combinatie met continentale trafieken vanop de Zomerweg naar onder meer Basel of op bestemmingen waar de maritieme stromen van en naar Antwerpen wat zwak staan, zoals bijvoorbeeld Wenen.

Hij weerlegt ook de negatieve perceptie over spooroperatoren en het oubollige imago van de sector. “Dat is onterecht. IFB rijdt op jaarbasis 15.000 treinen en vervoerde vorig jaar ruim 500.000 teu in Europa. Een aantal grote continentale actoren zoals ECS, P&O, Essers, enzovoort, hebben reeds lang de weg naar het spoor gevonden”, zo zegt hij.

Symbolisch

Havenschepen Marc Van Peel noemt de lancering van de shuttle symbolisch heel belangrijk. “De noodzaak om containers van Linkeroever naar Rechteroever te vervoeren is groter dan ooit. Als Havenbedrijf zetten we heel zwaar in op het spoor en de binnenvaart, maar het blijft moeilijk. De gebruikers moeten nog een ‘switch of mind’ maken”. Daarbij verwijst hij ook naar de noodzakelijke havenexpansie met de Saeftinghe-zone, die echter zwaar gehypothekeerd wordt door het groot mobiliteitsdebat.

Tot slot wijst hij nog op het belang van het feit dat de LORO-shuttle vanaf juli 24/7 in plaats van 24/5 zal kunnen opereren doordat spoornetbeheerder Infrabel heeft besloten om de terminal ook op zaterdag en zondag open te houden.