Lineas vraagt ‘onderscheiden’ Infrabel hogere beschikbaarheid spoor

Spoornetbeheerder Infrabel wordt door PwC en Mainnovation beschouwd als een voorbeeldbedrijf op het vlak van onderhoud van de spoorinfrastructuur. Spooroperator Lineas apprecieert de inspanningen, maar vraagt een hogere beschikbaarheid van het spoor.

PwC en Mainnovation analyseerden de situatie van Infrabel en 280 andere bedrijven. Uit het onderzoek blijkt dat de Belgische spoornetbeheerder mee aan de top staat wat betreft 'best practices' en innovatie op het vlak van onderhoud van spoorinfrastructuur.

Initiatieven

De spoornetbeheerder geeft aan dat verschillende initiatieven in het kader van het digitaliseringsproject ‘The Smart Railway’ aan de basis liggen van deze onderscheiding. Het gaat onder meer om Smarter M, een geïntegreerd beheersysteem van de assets voor het gebruik op maat van de materiële middelen en de teams. Overal op het netwerk werden sensoren geplaatst. Verder zijn de teams die aan de sporen de seininrichtingen werken uitgerust met tablets, waarmee alle gegevens digitaal kunnen verwerkt worden.

Om de spoorinfrastructuur te meten worden verschillende types meettreinen ingezet. Alle digitale informatie wordt verzameld en geprojecteerd op een digitale kaart.

Infrabel zet ook drones in om de spoorinfrastructuur te inspecteren. Vanaf maart 2017 worden de werknemers opgeleid in een virtuele omgeving met een 3D-simulator. Via voorgeprogrammeerde situaties kunnen ze verschillende risicosituaties inoefenen.

Beschikbaarheid spoor

In een reactie zegt Lineas, de grootste vrachtspooroperator van het land, dat de initiatieven van Infrabel niet onopgemerkt blijven. “We appreciëren deze inspanningen om het spoor in de 21ste eeuw te brengen en veiliger te maken door middel van gesofisticeerde meetmachines, sensoren, enzovoort. Als gebruiker hopen we dat dit zich binnenkort ook vertaalt in een hogere beschikbaarheid van de sporen om treinen te laten rijden en in de factuur, zodat we samen kunnen werken aan het realiseren van een modal shift”.

Koen Heinen