Fast Gate (Lineas): online overslag bestellen op Main Hub Antwerpen

Gebruikers van Main Hub spoorterminal in de Antwerpse haven kunnen de overslag van goederen online bestellen, zonder fysiek contact dus. Hiervoor dient het digitaal platform Fast Gate van Lineas Intermodal. De doorlooptijd is minder dan 20 minuten.

Volgens operator Lineas Intermodal moet de onlineoplossing helpen om cruciale transportstromen te behouden tijdens de coronacrisis. De papierloze procedure zorgt niet alleen voor de kortst mogelijke transittijden, namelijk minder dan twintig minuten, maar beperkt ook het fysieke contact tussen vrachtwagenbestuurders en terminalpersoneel tot een minimum.

“Het is onze verantwoordelijkheid om de Europese toeleveringsketens in deze moeilijke periode te ondersteunen. Onze intermodale oplossingen, die altijd al grotendeels contactloos zijn, spelen daarbij een cruciale rol. De papierloze procedure van Fast Gate stelt de bedrijven gerust om hun productie op een veilige en efficiënte manier draaiende te houden”, zegt Kurt Coffyn, COO van Lineas.

Procedure

Gebruikers van de terminal kunnen zich zowel online als via de terminal registreren. Nadat ze ingelogd zijn op het platform, kunnen ze een bezoek bestellen. Na verwerking van het aantal units en het gewenste tijdslot biedt het e-loket een unieke TRAC (Truck Announcement Code) per vrachtwagen en een TRAC Unit per geregistreerde unit. Dat kan zowel een container als een mobiele laadkist of trailer zijn. Met die codes kunnen chauffeurs het laad- of losproces in minder dan twintig minuten doorlopen. Dat bevestigt Tim Mertens, assistent logistieke processen bij chemiebedrijf Evonik. “Fast Gate optimaliseert de transittijden voor onze chauffeurs op de terminal aanzienlijk. Ze hoeven niet meer in de rij te staan aan de incheckbalie maar kunnen rechtstreeks doorrijden naar de gate. Dankzij het onlineplatform kunnen we gemakkelijk de status van al onze units in transit bekijken”, zegt hij.

Koen Heinen