Lineas stapt in Franse spooralliantie voor verdubbeling marktaandeel

Na de Europese coalitie Railfreight Forward en het Belgian Rail Freight Forum heeft Frankrijk met '4F' nu ook een spooralliantie die het spooraandeel tegen 2030 wil verdubbelen. Lineas France springt mee op de kar.

Er beweegt wat op de Europese spoormarkt. Zowel op Europees als op nationaal vlak slaan spooroperatoren de handen in elkaar om het aandeel van het spoor te vergroten. Eind 2018 kondigde de Europese coalitie Rail Freight Forward aan dat ze het aandeel van het spoorvervoer in de modal split in Europa wil optrekken van de huidige 18% naar 30% tegen 2030. In België verenigden de spooroperatoren zich in het Belgian Rail Freight Forum, eveneens met de bedoeling om meer vracht naar het spoor te halen.

4F, Fret Ferroviaire Français du Futur

In Frankrijk, waar het spooraandeel in de modal split de voorbije tien jaar gemiddeld 9 à 10% bedroeg, slaan de operatoren nu ook de handen in elkaar. Met de alliantie '4F, Fret Ferroviaire Français du Futur', willen ze het spooraandeel verdubbelen naar 18% tegen 2030. Daarmee willen ze de kloof met de buurlanden dichten en een bijdrage leveren aan de milieudoelstellingen. Tegen eind deze maand wordt een herstelplan voor het spoorvrachtvervoer op korte en lange termijn voorgelegd aan de overheid.

Naast Lineas maken ook Fret SNCF, DB Euro Cargo Rail, VFLI, Europorte, RegioRail en Millet Rail deel uit van de alliantie, samen met een aantal gecombineerd vervoeroperatoren en spoororganisaties.

Maatregelen drie niveaus

De maatregelen op korte termijn moeten vooral de verliezen van de coronacrisis overbruggen. Voor de verdubbeling van het aandeel in de modal split voorzien ze maatregelen op drie niveaus. Zo moeten de spooroperatoren zelf bereid zijn om te innoveren en ondernemersrisico’s te nemen om het spoorvervoer in Frankrijk aantrekkelijker te maken.

Van de Franse spoornetbeheerder verwachten ze investeringen in de vernieuwing van het spoornet. De overheid ten slotte moet de concurrentiepositie van het spoor binnen een duurzame logistiekketen ondersteunen via onder meer een verhoogde steun aan het gecombineerd vervoer en een daling van de rijpadvergoeding.

Koen Heinen