Limburgse transportbedrijven starten project rond verkeersveiligheid

In Limburg gaat een project rond verkeersveiligheid van start dat door Febetra in samenwerking met het IMOB (UHasselt) is ontwikkeld. Zeven Limburgse transportbedrijven nemen er aan deel. Het samenwerkingsakkoord wordt vanavond ondertekend.

“Elk jaar gebeuren heel wat ongevallen waarbij vrachtwagens betrokken zijn. We moeten ingrijpen”, aldus Isabelle De Maegt, woordvoerster van Febetra. Het Febetra/IMOB-project resulteert uit een samenwerking met het Logistiek Platform Limburg (LPL) en kadert binnen het innovatieplatform Smart Logistics Limburg.

Aan het project nemen zeven Limburgse transportbedrijven deel: TDL group, Alders Transport & Logistics, MTL Transport, H.Essers, Lux Transport, Withofs Transport en Transport Gielen.

Diepteanalyses

Het project heeft in eerste instantie als doel om, via diepteanalyses, de belangrijkste oorzaken van ongevallen met vrachtwagens bloot te leggen. Hiervoor zullen de partners samenwerken met het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). “Bij die analyses maken we gebruik van concrete ongevallengegevens die worden aangeleverd door de deelnemende Limburgse transportbedrijven”, aldus zijn onderzoekers.

Na die analyse wordt een 'safety platform' opgericht waar bedrijven zich kunnen laten inspireren door 'best practices' bij bedrijven in de transportsector. Volgens Pascal Vranken (Febetra) wordt een bedrijf dat instapt in het project automatisch lid van het ‘safety platform’. “Het krijgt dan toegang tot de (anonieme) resultaten van de diepteanalyses van andere bedrijfscases. Een bedrijf kan dan als het ware andere 'best practices' op een eigen manier implementeren”, stelt hij.

Veiligheidscultuur

“Transportbedrijven streven nu al naar een veiligheidscultuur onder de chauffeurs en doen op dat vlak veel inspanningen. Zo organiseren ze bijvoorbeeld sensibiliseringscampagnes via Facebook of schakelen ze coaches en mentors in”, aldus De Maegt. “Toch is er rond de bewustmaking van de risico’s nog heel wat werk aan de winkel. De betrokkenheid, de motivatie en het draagvlak bij de chauffeurs spelen daarbij een belangrijke rol”, zegt ze.

“Om een veiligheidscultuur te realiseren, gaan we in het project de rijstijl van vrachtwagenchauffeurs en het verkeersveiligheidsbeleid van het bedrijf analyseren”, aldus de onderzoekers. “Het is namelijk door de ‘problemen’ in het bedrijf te identificeren, dat je erop kan inspelen en een veiligheidsstrategie kan uittekenen. De bedoeling is om deze veiligheidscultuur te integreren in het truckcharter dat door de Vlaamse Stichting Verkeerskunde werd opgesteld”, voegt De Maegt toe.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts steunt het initiatief. “De transporteurs zijn een belangrijke bondgenoot in de strijd tegen de schande van de 390 Vlaamse verkeersdoden uit 2015. Deze slimme samenwerking combineert twee recepten: leren uit de fouten van het verleden en leren uit inspirerende succesvoorbeelden”, aldus de minister. Hij zegt dan ook blij te zijn dat de sector zich engageert om het verkeer veiliger te maken.