Joosen opent beveiligde truckparking voor derden

Group Joosen heeft haar concessie aan de Ordamstraat in de Antwerpse haven uitgebreid van 35 naar 65 hectare. Zo kon een bewaakte parking van 100 plaatsen ontwikkeld worden. De installatie, die alleen voor derden bedoeld is, gaat op 1 december open.

Joosen Truck Parking zal het mogelijk maken om trekkers, opleggers of vrachtwagencombinaties veilig achter te laten. De parking zal 24/7 beveiligd zijn met camera’s en zal enkel betreden kunnen worden mits toegangscontrole met een badge.

“De parking is enkel bedoeld voor andere transporteurs. Onze eigen wagens worden daarnaast, op een eigen beveiligd terrein geparkeerd. Van de 100 plaatsen zijn er 40 gereserveerd voor het project van het Vlaams Instituut voor de Mobiliteit, en 60 worden te huur aangeboden”, vertelt CEO Kurt Joosen aan Flows. Hij schat dat de huurprijs voor een plaats rond de 110 euro per maand zal schommelen.

VIM-project

Het VIM-project waarvan sprake is bedoeld om vanuit Limburg opleggers tijdens de filevrije uren tot een beveiligde parking te rijden en ze overdag naar hun eindbestemming te ‘shuttelen'. De trailers worden met andere woorden tijdens de nacht en de dageraad van en naar de parking gereden, waarna ze overdag, volgens de wensen van de verladers, naar hun eindbestemming gebracht worden.

Het project voorziet dat een tiental transportbedrijven zullen gebruikmaken van de gemeenschappelijke trailerparking in de Antwerpse haven – op een deel van de Joosen Truck Parking – en dit gedurende een testperiode van twaalf maanden.

Te weinig beveiligde plaatsen

Ontvangstinstallaties voor chauffeurs met onder andere douches, sanitair of wifi zijn niet voorzien. Voorlopig is het de bedoeling dat de chauffeurs afkoppelen en doorrijden en niet overnachten. “Dat zal wel eens gebeuren, maar de installatie is er niet voor ontworpen”, zegt Joosen.

“Er zijn te weinig plaatsen in de haven waar men zijn vrachtwagen met een gerust hart kan achterlaten”, aldus Joosen. “Een chauffeur zal hier ook een lege container of oplegger kunnen afzetten, ondertussen een andere opdracht in het havengebied uitvoeren en later zijn container terug oppikken”. Volgens hem zal dit leiden tot een betere rittenplanning en de mobiliteit in de haven ten goede komen.

“Met dit aanbod komen we tegemoet aan verschillende uitdagingen waaraan de wegvervoerder vandaag het hoofd moet bieden: onnodige lege ritten in de haven, congestie en een tekort aan beveiligde parkings in het havengebied. Bovendien kunnen chauffeurs proactief inspelen op de kilometerheffing die in april 2016 wordt ingevoerd”, zegt Joosen.

Kilometerheffing

Nu rijden chauffeurs vaak met hun lege vrachtwagencombinatie naar huis om de volgende ochtend terug naar de haven te komen. Met de kilometerheffing zullen dat twee betalende ritten zijn. “Dan is het toch geen slecht idee om hier ’s ochtends de auto te parkeren, de vrachtwagen op te pikken om hem na de dagtaak hier opnieuw te parkeren om dan met de wagen naar huis te rijden”, aldus Joosen.

De parking voor derden is niet de enige investering die Joosen dit jaar realiseert. Tegen het einde van het jaar zal ook de Joosen Container Hub, die sinds 2011 bestaat, uitgebreid worden. (red.: hierover later meer)

Group Joosen kende de afgelopen jaren ook op andere vlakken een groeidynamiek. Zo steeg het aantal trekkers van 35 naar 100 en het aantal opleggers van 60 naar 300. De groep heeft nu 120 mensen in dienst die afgelopen jaar een omzet genereerden van 21 miljoen euro. Dagelijks worden 170 wagens ingepland die meer dan 200 tracties uitvoeren.