Johan Schoups (Viapass): “Uitstel is geen optie”

De kilometerheffing voor vrachtwagens zal op 1 april in België effectief van start gaan. ”Uitstel is geen optie,” heeft Johan Schoups, administrateur generaal van Viapass, aan Flows verklaard reagerend de vraag van TLN om de invoering te verschuiven.

“Ik heb inderdaad een schrijven van de voorzitter van Transport en Logistiek Nederland (TLN) ontvangen, waarin een aantal problemen worden opgesomd. Sommige daarvan zijn terecht, andere zijn daarentegen al opgelost. Wij volgen alle kinderziektes nauwgezet op en reageren onmiddellijk”, aldus Schoups.

Een van de problemen die aangehaald worden is de nauwkeurigheid van de positionering door het systeem. “Wij hebben het nagetrokken: soms kan het gebeuren dat 200 à 300 meter na het verlaten van een betolde weg, op het schermpje van de OBU staat dat er nog betaald wordt. Maar dat is dan gewoon te wijten aan de reactietijd van de OBU en niet aan de nauwkeurigheid van de positionering. De prijs op de factuur is wel degelijk die van de exacte positionering. Overigens: de informatie op het schermpje is niet contractueel bindend, wel die op de factuur. En die is altijd correct.”

TLN had zich ook zorgen gemaakt over de nauwkeurigheid in Brussel, waar alle wegen en straten onderhevig zijn aan de heffing. “Die vrees is ongegrond. De toestellen zijn in Brussel uitvoerig getest en de resultaten waren positief”, aldus Schoups.

Update

Ook zegt hij dat veel van de problemen die aangehaald worden, inmiddels al zijn opgelost door de update van de software. “Maar nog niet alle OBU’s hebben die update al gehad. Die gebeurt automatisch vanop afstand. Dat gebeurt niet ‘en bloc’ maar in groepen van OBU’s. Het kan dus gebeuren dat sommige OBU’s die upgrade niet hebben gehad, maar dat gebeurt spoedig”, aldus Schoups. Ook zegt hij dat hiervoor de OBU wel moet aan staan. De update gebeurt dan in parallel, terwijl de OBU werkt.

Volgens Schoups zijn er nu 208.000 voertuigen geregistreerd en voor 98% ervan is de werking ‘pico bello’. “Wij hebben dus opmerkingen gekregen over slechts 2% van de OBU’s, maar het gaat toch om 4.000 eenheden. Het is eigenlijk de wet van de grote getallen. Het is de eerste keer in Europa dat het hele wegennet in het systeem zit; de eerste keer dat het door een land en drie gewesten wordt ingevoerd; en er werd een totaal nieuw systeem uitgerold.”

In het voordeel van de gebruiker

Op onze vraag of men bijvoorbeeld gedurende een maand geen boetes zou kunnen uitschrijven indien er op 1 april nog kinderziektes bestaan, antwoordde Schoups negatief. “Vanaf dag 1 zal de handhaving effectief zijn. Maar het systeem is zo opgezet dat indien er nog altijd kinderziektes zouden zijn, de berekening altijd in het voordeel van de gebruiker gebeurt.”

Volgens Schoups zijn er dus geen redenen om de invoeringsdatum te verschuiven.