Internationaal spoorvervoer raakt met mondjesmaat grens over

De aanhoudende spoorstaking in Wallonië blijft het internationale spoorvervoer hinderen. B Logistics wil actie ondernemen bij de overheid om minimale toegang tot het spoor te kunnen garanderen.

Terwijl het netwerk voor het goederenvervoer in Vlaanderen weinig hinder ondervindt, wordt het internationale goederenvervoer per spoor nog zwaar gehinderd door de blokposten aan de grensovergangen in Montzen, Athus en Moeskroen.

Garantie

“Wij betreuren ten zeerste dat de productie van bedrijven uit de staal- en de chemische industrie hieronder begint te lijden. Het vertrouwen dat we hebben opgebouwd in het spoorvervoer wordt hierdoor opnieuw tenietgedaan. Wij willen actie ondernemen bij de overheid om voor de toekomst de toegang tot het spoor te kunnen garanderen”, zegt Veerle Van Mierlo van B Logistics.

Minister voor Werk Kris Peeters heeft al aangegeven dat hij deelnemers aan een wilde spoorstaking wil laten beboeten.

Grensovergangen cruciaal

“De grensovergangen vormen de belangrijkste hinderpaal voor het internationale verkeer. Ze zijn cruciaal, ook voor alle andere operatoren, inclusief buitenlandse”, benadrukt Van Mierlo. In Montzen wordt 1 shift op 5 gewerkt en in Moeskroen 1 op 3, afhankelijk van de werkwilligheid. Daardoor kan het internationale spoorvervoer slechts mondjesmaat passeren.

Hoewel er in Vlaanderen niet gestaakt wordt, hebben de acties aan de grensovergangen ook onrechtstreeks een negatieve impact op het spoorvervoer in de Antwerpse haven. B Logistics laat zijn Xpress-treinen zoveel mogelijk via Nederland rijden, maar er zijn ook al treinen gecanceld.

Omdat er ook in de werkplaatsen gestaakt wordt, is er ook een impact op de beschikbaarheid van locomotieven.

Morgen dinsdag is er een algemene staking van de overheidsdiensten, zodat het spoorvervoer waarschijnlijk helemaal tot stilstand komt.