Intermodale terminal Bettembourg volledig geautomatiseerd

De nieuwe intermodale terminal van de Luxemburgse spoormaatschappij CFL in Bettembourg is door het Leuvense Camco Technologies volledig geautomatiseerd. Het gaat zowel om de spoorafhandeling als het logistieke park en de toekomstige truckparking.

De terminal werd in de zomer in gebruik genomen en strekt zich uit over een oppervlakte van 33 ha. Er zijn nu automatiseringswerken uitgevoerd, die invloed hebben op de afhandeling van de spoorvracht en van containertrucking en trailers op de terminal. Daarnaast is er ook een geïntegreerd systeem voor toegangscontrole voor heel de Eurohub South, inclusief de terminal, het logistiek park, de magazijnen en toekomstige beveiligde truckparking. Daarvoor wordt gebruikt gemaakt van cameraportalen die de truck- en containerdata registreren en verwerken.

Automatische identificatie

De terminal verwerkt dagelijks tot 28 vrachttreinen in het gecombineerd spoor/wegvervoer. Ook hier wordt gebruik gemaakt van een cameraportaal dat zorgt voor automatische identificatie, inspectie en inventaris van spoorvracht en wagons. Een meetsysteem controleert of de wagons en hun lading geschikt zijn voor bepaalde spoorroutes. De automatisering zorgt voor meer efficiëntie, productiviteit en veiligheid.

Truckparking

In de komende maanden komt er nog een beveiligde truckparking voor de terminal en het logistiekpark. Hij biedt plaats aan 400 trucks en trailers. Er is een sanitaire installaties, een tankstations en een truckwash.

Spoorhub

De intermodale terminal is een belangrijke spoorhub op de Europese spoorcorridor 2 die de havens van Rotterdam, Antwerpen en Zeebrugge verbindt met het Middellandse Zeegebied. Zowel vanuit Antwerpen als vanuit Zeebrugge zijn er regelmatige spoorverbindingen via Bettembourg.

Koen Heinen