Inlandhavens/-terminals operationeel: "We bekijken van dag tot dag"

De inlandhavens en -terminals in Vlaanderen en Wallonië blijven voorlopig operationeel met hier en daar wel een volumedaling. Het is afwachten wat de komende dagen en weken zullen brengen als meer bedrijven hun productie stilleggen.

In de haven van Brussel verloopt alles normaal. Het aantal schepen blijft op peil en de bediening van de kunstwerken blijft gegarandeerd, al is dat soms met een beperkter aantal mensen. De riviercruises zijn wel volledig stilgevallen, aldus woordvoerder Sylvain Godfroid.

De containerterminal in de haven heeft momenteel ook nog voldoende volumes al is de export wel gedaald. “De echte impact op de volumes kan nog komen. Het is belangrijk om de terminal open te houden en dat zullen we zolang mogelijk proberen, liefst tot het einde van de crisis”, zegt Luk Denkens, general manager van Garocentre Terminal in La Louvière, een onderdeel van Duferco Logistics  dat mede-uitbater is van de terminal in Brussel. Ook de terminal in La Louvière is volledig operationeel, maar ook daar is het afwachten wat de toekomst brengt.

Haven Genk

De Haven van Genk is eveneens operationeel. “Deze week was zelfs relatief goed. We merken ook dat export naar China weer begint aan te trekken. De import daarentegen zwakt af. We bekijken dit van dag tot dag. Sommige klanten moeten hun bedrijf sluiten wegens gebrek aan personeel. We krijgen ook meer vragen van bedrijven om containers hier tijdelijk te mogen stockeren omdat ze zelf geen plaats hebben”, zegt directeur Wesley Mazzei. Ook het treinverkeer vanuit de haven richting Italië en Polen verloopt normaal.

DLCT

De Dennie Lockefeer Container Terminal van Van Moer Logistics in Grobbendonk draait eveneens normaal. “De volumes blijven op peil en we hebben momenteel twee schepen varen naar de haven van Antwerpen. Ook de terminal in Vilvoorde draait normaal. Wat het op langere termijn wordt, is momenteel nog onduidelijk”, zegt Ilse Verdonck van Van Moer Logistics. De terminaloperator krijgt ook vragen van klanten om tijdelijk containers te stockeren.

River Terminal Wielsbeke

Op River Terminal Wielsbeke ook voorlopig ‘business as usual’. “Zolang er geproduceerd wordt door de bedrijven. De hoofdorders komen veertien dagen op voorhand, dus is het afwachten wat de komende dagen en weken gebeurt”, zegt Dany Eyben van Delcatrans, de operator van de terminal.

Vaarwegennet

De bediening op het Vlaamse vaarwegennet verloopt ook volledig normaal, meldt Liliane Stinissen van De Vlaamse Waterweg. Er zijn plannen uitgewerkt om uitval van personeel op te vangen. De werven aan de waterwegen vallen voorlopig wel stil.

Wallonië

In Wallonië draaien de activiteiten in de haven van Luik en op de Liege Container Terminal (LCT) voorlopig normaal. “We zien wel een daling van de export, maar de overige trafieken draaien op kruissnelheid. Op de terminal Liege Logistics Intermodal (LLI) zijn de treinen van en naar China terug opgestart”, bevestigt Johan Gemels van LCT.

Bij de haven van Luik zegt woordvoerster Hélène Thiébaut, dat de impact op de trafieken nog niet becijferd is. “Het is een moeilijke situatie”, zegt ze.

Het Waalse vaarnet functioneert 100% volgens schema. “Er is voldoende personeel voor de bediening van de kunstwerken. We merken wel een lichte trafiekdaling”, zegt Christel Job van de Waalse waterwegbeheerder SPW.

Koen Heinen