Imperial Logistics zet De Grave-Antverpia mee in etalage

De Zuid-Afrikaanse Imperial Groep zet zijn Europese scheepvaartactiviteiten in de etalage. Daaronder ook De Grave-Antverpia, het bedrijf dat Imperial als hoofdaandeelhouder heeft. Wie de overnemer wordt, zal pas in de lente van 2020 duidelijk worden.

De plannen om de Europese scheepvaartactiviteiten van de hand te doen, werden volgens Geert Van Overloop – gedelegeerd bestuurder van De Grave-Antverpia – al in de zomer tijdens een aandeelhoudersvergadering bekendgemaakt. Volgens het transportblad NT zouden er ook al gegadigden zijn, met name Rhenus en de binnenvaartgroep Jaegers.

“Het moederbedrijf wil alle logistieke activiteiten op elkaar laten aansluiten en de shippingactiviteiten hebben daarbij geen strategische meerwaarde”, legt Van Overloop uit. Bedoeling is de activiteiten als een geheel te verkopen.

De shippingactiviteiten van Imperial in Europa zitten voornamelijk in Duitsland met onder meer BeKa Imperial, Buss Imperial Logistics, Imperial Gas Barging, Imperial Shipping Services en Niedersächsische Verfrachtungsgesellschaft. In Nederland is er nog het binnenvaartbedrijf Wijgula, in Bulgarije Rubiships en in België dus De Grave-Antverpia. De totale vloot zou uit zo'n vierhonderd schepen bestaan, deels eigendom, deels gehuurd of in opdracht varend. Het voorbije boekjaar vervoerden die in totaal 45 miljoen ton.

Speculaties

“Die geruchten over overnamekandidaten zijn speculaties. De CEO van Imperial heeft zopas nog in een kerstboodschap laten weten dat het nog tot de lente van 2020 kan duren vooraleer er een overnemer is”, zegt Van Overloop.

Hij gelooft niet in een overname door Rhenus. “Er zijn nog drie grote binnenvaartgroepen in Europa waaronder Imperial en Rhenus. Ik geloof niet dat het die richting uitgaat. Dat zou op verzet stuiten van de Europese mededingingsautoriteiten omdat er daardoor een te grote machtspositie ontstaat”, zegt hij. Rhenus is momenteel al minderheidsaandeelhouder in De Grave-Antverpia.

Imperial heeft een prospectus uitgebracht voor mogelijke kandidaten en zou momenteel met ‘due diligence’-onderzoeken bezig zijn.

De Grave-Antverpia

Het Antwerpse bedrijf was oorspronkelijk een familiebedrijf. “Als familiebedrijf zijn wij destijds in handen van buitenlandse aandeelhouders terechtgekomen. Zo behoorden wij tot de Duitse binnenvaartgroep Haniel die later door Imperial werd overgenomen. Die wijzigingen in onze aandeelhoudersstructuur hebben nog nooit negatieve gevolgen gehad”, maakt Van Overloop zich ook nu weinig zorgen.

Koen Heinen