Hutchison Ports onderzoekt binnenvaartverbinding Willebroek-Gent

Met een binnenvaartverbinding tussen de inlandterminal in Willebroek en de haven van Gent wil terminaloperator Hutchison Ports goederenstromen van de weg naar het water halen. Voor het zo ver is, worden de mogelijke stromen in kaart gebracht.

Het project is een van de zestien voorstellen voor een modal shift die steun genieten van de Vlaamse overheid. Hutchison Ports kan de binnenvaartverbinding aanbieden in een pakket met opslagmogelijkheden bij het nabijgelegen ODTH dat mee op de kar springt.

“Voorlopig zit het project nog in de onderzoeksfase”, benadrukt Martine Hiel, managing director van Hutchison Ports Belgium. “Samen met de haven van Gent bekijken we welke lading we op het schip kunnen zetten richting Gent, welke diensten in Gent toekomen en welke stromen er naar deze regio komen. Gent heeft bijvoorbeeld een containerdienst naar het Verenigd Koninkrijk. Daarnaast zijn er ook heel wat vrachtwagens die tussen deze regio en de haven van Gent rijden”, zegt Hiel.

Opportuniteiten

“Eerst gaan we bekijken welke opportuniteiten er zijn. Het opstarten van een nieuwe dienst houdt altijd een risico in en kost geld. Daarom dat we eerst wat lading bij elkaar willen krijgen”, zegt ze.

ODTH

Logistiek dienstverlener ODTH beschikt volgens Hiel ook over heel wat lading afkomstig van of bestemd voor Gent. “Zij kunnen voor opslag zorgen of wat nu nog met trailers vervoerd wordt overladen in containers”, legt Hiel uit.

“De rol van ODTH bestaat inderdaad in het aanbieden van warehousing. Wij kunnen fungeren als hub voor de regio voor klanten met lading op Gent die warehousing nodig hebben. Dat is mogelijk een opportuniteit die we met voldoende steun van de markt levensvatbaar kunnen maken”, zegt Veroniek De Mulder, CEO van ODTH. Zij bevestigt dat het project nog in de onderzoeksfase zit. “Tussen de projectoproep en de deadline om een project in te dienen zat amper drie weken. Dat was te kort om al met een concreet project te komen”, besluit ze.

Koen Heinen