Hoge dieselprijs doet vervoerders ondanks clausules pijn

De dieselprijs is aan de pomp op een jaar tijd met 22,3% gestegen. De meeste vervoerders hebben een ‘dieselclausule’ met hun klanten afgesproken, die de schok opving. Toch is de evolutie zorgwekkend: de liquiditeiten staan onder druk.

De dieselprijs is al geruime tijd in stijgende lijn, zegt Michael Reul, secretaris-generaal van UPTR. Tegenover twee jaar geleden is diesel maar liefst 35% duurder geworden. Vooral het afgelopen jaar was de stijging merkbaar. Tussen 11 oktober 2017 en 11 oktober 2018 is de officiële maximumprijs aan de pomp gestegen van 1,33 euro per liter tot 1,634 euro per liter. Op een jaar tijd werd diesel dus 22,31% duurder, rekende hij uit.

“Het spreekt voor zich dat deze belangrijke stijging van de dieselprijs een forse impact heeft op de kostprijs van transportondernemingen. Het ITLB heeft berekend dat, tussen 31 december 2017 en 1 oktober 2018, de totale kostprijs voor het algemeen nationaal transport is gestegen met 3,54%”, zegt Reul.

Uit die cijfers blijkt dat de brandstof in het nationale vervoer nu 21,88% van de totale kostprijs vertegenwoordigt. De eerste kostenpost blijft het rijdende personeel, met een aandeel van 37,50%. “De berekeningen van het ITLB geven gemiddelden weer. Daarom heeft UPTR een nieuwe versie van haar berekeningsmodule ‘Brandstoftoeslag’ gelanceerd, waarmee de leden hun reële brandstofkost kunnen becijferen en doorrekenen”, zegt Reul.

Liquiditeiten onder druk

“In principe zijn de vervoerders beschermd tegen de verhoging van de dieselprijs. Toch maken wij ons zorgen. Ten eerste dekken de clausules de afgelegde kilometers. De kilometers die leeg worden gereden, wegen dus op de rentabiliteit. Ten tweede staan de liquiditeiten onder druk: de vervoerders moeten de diesel voorschieten, maar de betalingstermijnen zijn in de sector bijzonder lang. Volgens een analyse van BDO betalen de opdrachtgevers slechts na 59 dagen, terwijl het algemene gemiddelde – alle sectoren samen – 41 dagen is", voegt Reul eraan toe.

Occasiemarkt keldert

Ook waarschuwt hij voor een recent fenomeen: de prijzen van de tweedehandstrucks kelderen. “Sommige vervoerders hadden op een mooie verkoopopbrengst gerekend en die ingecalculeerd in hun businessmodel. Maar er is momenteel een overaanbod aan recente trekkers op de occasiemarkt. Dat zal de rekening onder de streep bij velen negatief beïnvloeden”, zegt Reul.

Hij bevestigt dat verladers het chauffeurstekort als een bedreiging ervaren en dat zij momenteel vooral capaciteit willen veiligstellen en minder de klemtoon leggen op lage transportprijzen. “Toch is het geen rozengeur en maneschijn: de druk op de liquiditeiten en de dalende occasieprijzen trekken de rentabiliteit naar beneden”, concludeert hij.

Philippe Van Dooren