H.Essers bestelt 210 multimodale opleggers

H.Essers heeft bij de Duitse opleggerbouwer Kögel 210 nieuwe multimodaal inzetbare opleggers besteld. Deze zogenaamde Cargo Rails-trailers kunnen zowel per spoor als per roroschip vervoerd worden.

Vandaag heeft H.Essers een vloot van 1.460 trucks en 3.050 opleggers. De Limburgse groep breidt die vloot nu uit met 210 Kögel Cargo Rails. Dat is een type zeer robuuste opleggers, die in zware werkomstandigheden kunnen worden ingezet. Een jaar geleden kocht CLdN Cargo ook al 100 exemplaren van deze trailers.

De Cargo Rails beschikken over een versterkt chassisframe en in het chassis geïntegreerde grijperkanten om op wagons te kunnen worden geladen. Ze zijn ontworpen voor de verlading op de meest gebruikelijke 'Taschenwagens' c, d, e, f, g en h van de Duitse Spoorwegen. Ook zijn ze toegelaten voor transport op snelle goederentreinen met een snelheid van tot 140 km/u.

De opleggers zijn ook geschikt voor het onbegeleid vervoer per schip en veerboot. De roro-uitrusting bestaat onder andere uit vier paar aangepaste sjorringen voor zware lasten met 12.000 kg testkracht.

Het draagvermogen van de bodem van de opleggers is ontworpen voor een verhoogde aslast van vorkheftrucks van 8.000 kg. Voor de aanrijbescherming is de achterkant van de voertuigen uitgerust met verstevigde stalen bumpers.

Om goederendiefstal en toegang door ongewenste passagiers via het zeil moeilijker te maken, zijn de trailers voorzien van zeilen in antivandalisme-uitvoering. Hiervoor zijn staalkabels in een raster van 160 x 160 millimeter in het zeil geïntegreerd.

Philippe Van Dooren