Hector Rail gaat met langere treinen concurrentie met LZV's aan

De Zweedse spooroperator Hector Rail rijdt voortaan met 730 meter lange treinen. Daarmee wil die het spoorvervoer weer concurrentiëler maken ten opzichte van het wegvoer dat in Zweden veel gebruik maakt van LZV's (Langere en Zwaardere Vrachtwagens).

In de voorbije jaren is in Zweden werk gemaakt van de ontdubbeling van het spoornet en van passeerstroken voor langere treinen, waardoor het nu mogelijk is om met 730 meter in plaats van 630 meter lange treinen op het spoornet te rijden.

Spooroperator Hector Rail heeft als eerste van die mogelijkheid gebruik gemaakt. Een test met een 730 meter lange trein tussen Hallsberg en Malmö was succesvol en nu rijden er ook een langere treinen tussen Malmö en Katrineholm en tussen Malmö en Hallsberg. In vergelijking met de 630 meter lange treinen kunnen de grotere broers meer goederen vervoeren waardoor het transport goedkoper wordt. De payload ligt 15% hoger. Bovendien zorgen meer goederen op eenzelfde trein voor beschikbare capaciteit op het spoor voor andere treinen.

Dagelijks rijden er nu treinen van Katrineholm en Hallsberg naar Malmö en naar het Europese continent. Vanuit Hallsberg worden rollen papier vervoerd naar Europese bestemmingen. De treinen van en naar Katrineholm vervoeren trailers.

“In Zweden mogen de grootste trucks van Europa rijden, maar tot nu toe had het land de kortste vrachttreinen. Het wordt tijd dat we de concurrentiekracht van het spoor herstellen”, aldus Hector Rail.