Haven Duisburg viert 300ste verjaardag

In september van dit jaar is het 300 jaar geleden dat de haven van Duisburg werd opgericht. In 1716 werd een eerste dok in gebruik genomen in Ruhort. De haven is ondertussen uitgegroeid tot de grootste binnenhaven van Europa.

De haven van Duisburg was tot het einde van de jaren 50 de slagader van de Duitse economie. Miljoenen tonnen ertsen en steenkool voor de hoogovens en fabrieken werden er gelost en geladen. Toen aan die bloeiperiode een eind kwam, moest de haven zich heroriënteren met het gekende gevolg.

In Duisburg-Rheinhausen moest de Krupp-staalfabriek na een eeuw activiteit in 1993 onherroepelijk de deuren sluiten, waardoor 2.500 mensen hun job verloren. De 250 hectare grote site stond jaren leeg tot de havenautoriteiten met hulp van de overheid begonnen met de sanering en de ontsluiting van de site. Vandaag telt Rheinhausen drie containerterminals en hebben verschillende internationale expeditie- en logistiekondernemingen er een vestiging op de site Logport I. Er werken nu 4.000 mensen, veel meer dan in de Krupp-periode.

45.000 jobs

De totale tewerkstelling in de haven is ondertussen uitgegroeid tot meer dan 45.000 jobs. De haven behandelt jaarlijks zo’n 65 miljoen ton en 3,4 miljoen teu en onderhoudt dagelijkse spoorverbindingen met de rest van Europa en China.

Haventopman Erich Staake dankt het succes aan het concept van geïntegreerde logistiek, waarbij de haven zoveel mogelijk werk uit handen van de klanten neemt. Als voorbeeld verwijst Staake naar Audi waarvoor auto-onderdelen worden opgehaald bij de fabrieken in Ingolstadt en Neckarsulm, in Duisburg in de juiste configuratie in containers worden geladen en naar Antwerpen vervoerd om daar wereldwijd verscheept te worden.