Group Joosen wil meer verladers warm maken voor nachtleveringen

Kurt Joosen wil verladers overhalen om over te schakelen op het ’s nachts aanleveren en oppikken van containers. “De haven werkt nu 24 op 24 uur en ’s nachts zijn de wegen vrij. Het is een win-winverhaal voor de vervoerder en de verlader”, zegt hij.

Group Joosen plaatst op de beurs Transport & Logistics haar concept van nachtleveringen in de kijker. Het transportbedrijf haalt de containers in de loop van de dag op en stockeert ze voor korte tijd in haar depot, om ze ’s nachts af te leveren op het gewenste uur en de gewenste losplaats. Omgekeerd kunnen de exportcontainers in de loop van de dag bij de verlader opgehaald worden om, via een korte tussenstop in het depot, ’s nachts (of tijdens de daguren) afgeleverd te worden op te terminal, voor de closing date van het schip.

“De Joosen Container Hub draait de klok rond, de hele week lang. Ook de containerterminals aan het Deurganckdok doen dat nu. Dat geeft ons de mogelijkheid om de transporten beter te plannen in functie van de verkeersdrukte en biedt ook de verladers voordelen”, zegt CEO Kurt Joosen.

Vandaag rijden er al vijftien dedicated nachtchauffeurs die voortdurend ‘shuttelen’ tussen het Deurganckdok en de Container Hub. “Maar we rijden ook voor een aantal verladers ’s nachts. Op de beurs willen we meer verladers overtuigen van de voordelen van de nachtleveringen”, zegt Joosen.

Zonder meerkost

Volgens hem kan dat, ondanks de hogere lonen van de chauffeurs, zonder meerkost. “Ik kan drie of vier containers vervoeren in plaats van één omdat er aan de terminals minder wachttijden zijn en de trucks minder in de files staan”, legt hij uit.

Het is een win-winverhaal voor de vervoerder en de verlader, zegt Joosen. “De klant is zeker van zijn aan- en aflevering en in sommige gevallen kan hij zijn container een dag eerder ontvangen. Wij verkrijgen meer flexibiliteit en kunnen onze resources optimaal inzetten. Steeds meer chauffeurs willen ‘s nachts rijden omdat ze het beu zijn om overdag in de file te staan. Ook de maatschappij heeft er winst bij, omdat we zo de mobiliteitsdruk in en rond Antwerpen mee helpen verlichten”, klinkt het verder.

Mental shift

Volgens Joosen zou de mobiliteitsminister dan ook zijn steentje kunnen bijdragen. “Stel dat wij ’s nachts minder of geen kilometerheffing zouden moeten betalen. Dan kunnen we de verladers een goedkoper transport aanbieden en hen gemakkelijker overhalen om over te stappen op nachttransport. Dan worden de wegen ’s nachts beter benut en overdag ontlast”.

Joosen hoopt op een ‘mental shift’ bij de verladers. “Zij moeten beseffen dat de capaciteit krapper wordt. De economie trekt aan en er moet meer vervoerd worden. Hierdoor dreigen de files verder te groeien, net zoals het chauffeurstekort. Wij hopen dan ook dat ze van deze ruimere openingstijden en diensten zullen gebruikmaken”, zegt hij tot slot.

Philippe Van Dooren