Groei e-commerce is geen bedreiging voor logistieke sector

E-commerce mag het logistieke denken dan wel definitief gewijzigd hebben, een bedreiging voor de logistieke sector is het niet. Op een door WDP georganiseerd debat bleek wel dat de last mile anders georganiseerd zou moeten worden.

Tijdens het door logistiek vastgoedgroep WDP georganiseerde debat over de impact van de groei van e-commerce op de logistiek en mogelijke oplossingen, bleek onder meer dat de online handel over het algemeen niet gezien wordt als een bedreiging voor de logistiek.

Volgens moderator Alex Van Breedam zet de groei van e-commerce wel het principe van ‘next day’ - en tegenwoordig al ‘next hour - leveringen onder druk. “Mensen worden haast verplicht om te veel te kopen omdat ze het achteraf toch kunnen terugzenden. De transportkost wordt als onbestaande beschouwd. Dat is een groot maatschappelijk probleem. Het creëert een waanbeeld van halflege bestelwagens. Bij de invoering van de kilometerheffing zal het aantal bestelwagens bovendien nog toenemen”, voorspelt Van Breedam.

Bedreiging

Of de online handel de grootste bedreiging is voor de logistiek en de maatschappij in het algemeen in de komende tien jaar, wilde Van Breedam van het panel weten.

Henk Kammeraat (UPS) gelooft dat e-commerce meer opportuniteiten biedt dan bedreigingen. Wat de last mile betreft, is het volgens hem de klant die bepaalt. “De klant heeft behoefte aan een keuze die niets kost. Dienstverlening en tijd zijn minder relevant. Sommige klanten zullen behoefte hebben aan tracking & tracing of een expreslevering, anderen zullen behoefte hebben aan ‘low cost’. Zo zullen er kansen zijn op elke markt voor iedereen”, aldus Kammeraat.

Bob Van Steenweghen (H.Essers) vindt dat de last mile moet overgelaten worden aan specifieke actoren. "E-commerce is een deel van de multichannel supply chain. De last mile is niet onze rol”, zegt hij.

XXL warehouses

Joost Uwents (WDP) en Kim Verdonck (CBRE) verwachten dat e-commerce zal zorgen voor de ontwikkeling van meer cross docking sites dicht bij grote bevolkingsgroepen om snel te kunnen handelen. De XXL warehouses zullen ontwikkeld worden daar waar veel arbeidskrachten en ruimte voorhanden zijn. De online handel zal dus een positieve impact hebben op de ontwikkeling van logistiek vastgoed. “Een omnichannel warehouse waarin alle activiteiten onder één dak plaatsvinden, daar geloof ik niet in. Vandaag evolueren we naar verschillende soorten warehouses”, zegt Uwents.

Voor Philippe Jacquemyns (Volvo Trucks) ligt de oplossing om aan de nieuwe trends te voldoen in het altijd met alles en iedereen verbonden zijn, in goede communicatie dus.

Van Steenweghen waarschuwt voor een mogelijke bedreiging van bedrijven zoals het Chinese Alibaba, dat op één koopjesdag in China een omzet realiseert van 10 miljard euro en momenteel slechts 8% van zijn omzet in het buitenland realiseert. “Wanneer zij naar Europa komen, kan dit een maatschappelijke bedreiging vormen indien hun activiteiten niet genormaliseerd en bijgestuurd worden naar Europese normen”, benadrukt hij. Wat de transportsector betreft, moet volgens hem de last mile anders georganiseerd worden.

Oplossingen

Kan het delen van capaciteit, bijvoorbeeld met een soort ‘Uber transport’, een oplossing bieden voor de last mile? “Dat is goed mogelijk voor expresvervoer, maar niet voor gespecialiseerd transport. Het Uber-idee is niet nieuw. Vrachtbeurzen zijn al een stukje Uber. Verladers zitten echter niet zelf op vrachtbeurzen. In de toekomst zouden ze die misschien mee moeten organiseren, maar dat is niet voor alle soorten lading mogelijk”, zegt Van Steenberghen. "Uber is ad hoc en bedrijven hebben voorspelbaarheid nodig”.

Volgens Kammeraat blijft het ‘steeds meer voor steeds minder’ principe niet duren. “De prijs dicteert”, benadrukt hij.

“Verschillende verladers samenbrengen in één warehouse is moeilijk, maar het gebeurt wel”, zegt Uwents.

Fysieke internet

“Wanneer in 2050 het TEN-T-netwerk gerealiseerd zal zijn als een soort fysieke internet, wil de Europese Commissie dat een container die bijvoorbeeld vanuit Spanje naar het noorden moet vervoerd worden door de dichtstbijzijnde provider opgepikt wordt, die hem naar de volgende hub vervoert, enzovoort”, schetst Van Breedam een toekomstbeeld.

“Dergelijke online opdrachten zijn niet realistisch. Er bestaat niet zoiets als standaardverpakking of standaardvrachtwagens. De enige standaardverpakking is de zeecontainer. Maar wie gaat zo’n pool organiseren?", vraagt Van Steenberghen zich af.

Technologie

Kunnen zelfrijdende trucks, drones of 3D-printing een oplossing bieden? “Wij investeren 6% van onze omzet in technologie. Tegen 2030 is de zelfrijdende truck een feit”, aldus Jacquemyns.

Van Steenberghen ziet de belangrijkste technologische vooruitgang in tags. 

“Technologie is belangrijk, maar voor ons primeert hoeveel er in een warehouse moet gestockeerd worden. Met 3D-printing zullen de traditionele stocks mogelijk naar beneden gebracht worden, maar dan zal er weer meer behoefte zijn aan opslag van grondstoffen”, besluit Uwents. (KH)