Girteka zet verdubbeling truckvloot door ondanks afkoeling economie

Girteka Logistics breidt zijn vloot uit met nog eens 1.500 DAF XF-trucks. Vandaag telt de vloot van de Litouwse transportgigant 5.600 trekkers. Tegen eind 2021 wil hij ze verdubbelen tot ruim 10.000 stuks, zelfs indien de economie omslaat.

Eerder dit jaar nam Girteka Logistics een eerste serie van 500 DAF XF-trekkers in gebruik. “Ze doen het zelfs beter dan verwacht, zowel op het vlak van betrouwbaarheid en zuinigheid als van comfort”, stelt Edvardas Liachovičius, CEO van Girteka Logistics. “Met deze 1.500 nieuwe trucks kunnen we onze groeiplannen in Europa verder uitbouwen.”

Deze reuzenbestelling is natuurlijk goed nieuws voor de DAF-fabrieken in Eindhoven (motoren en assemblage) en in Westerlo (cabines en assen). In 2017 produceerde DAF bijna 61.000 trucks. De bestelling van Girteka komt dus ongeveer overeen met 2,5% van de jaarproductie. Ze stelt dus een deel van de productie veilig in geval van terugval van de economie en van de truckverkoop. Volgens menig analist zijn er inderdaad duidelijke signalen dat de Europese economie afkoelt en volgend jaar zelfs zou kunnen omslaan.

10.000 trekkers eind 2021

Dat gelooft ook Kristian Klaas Mortensen, chief communication officer van Girteka. “Wij verwachten een terugval van de economie en die zal sneller optreden dan verwacht. Maar we houden ons aan ons investerings- en uitbreidingsplan. Dat voorziet dat we tegen december 2021 onze vloot uitbreiden tot ruim 10.000 stuks en het aantal chauffeurs tot 20.000”, zegt hij. De meeste trucks van Girteka Logistics hebben een dubbele bemanning, wat een onderdeel is van het businessmodel.

Volgens Mortensen is een terugval van de economie geen reden om af te stappen van het groeiplan. “Wij denken dat ze in tegendeel kan helpen bij het realiseren van onze plannen, omdat ze nieuwe opportuniteiten biedt.”

Occasiemarkt keldert

Dat de tweedehandsmarkt voor de trucks vandaag een grote dip vertoont met als gevolg een forse daling van de herverkoopwaarde, deert hem evenmin. “Vandaag zijn de trekkers van Girteka gemiddeld slechts twee jaar oud, maar dat komt omdat we de vloot snel uitbreiden. Want we vervangen onze trucks na 4,5 jaar. Dat de prijzen op de occasiemarkt fors dalen, zal ons niet aanzetten om ze langer te houden. Met een permanente vlootvervanging kunnen wij de beste verbruikscijfers halen en moderne trucks aanbieden om meer chauffeurs aan te trekken”, zegt Mortensen.

“We zullen op de daling van de prijzen op de occasiemarkten reageren door uit onze comfortzone te treden en naar vernieuwende oplossingen te zoeken. Dat zal ons businessmodel niet doen veranderen”, oordeelt hij nog.

Philippe Van Dooren