Girteka snijdt in dagvergoeding chauffeurs en ontkent staking

Het Litouwse wegvervoerbedrijf Girteka Logistics moet als gevolg van de coronacrisis zijn kosten verlagen en doet dat onder meer door te snijden in de dagvergoeding van de chauffeurs. Het bedrijf ontkent het gerucht dat de chauffeurs hiervoor staken.

Het wegvervoerbedrijf zegt zoals vele andere bedrijven de impact van de coronacrisis te voelen. Dat uit zich onder meer in een daling van het aantal transportopdrachten. Om jobs te sparen gaat het bedrijf over tot besparingen. Zo worden er voorlopig geen nieuwe mensen aangeworven en worden de dagvergoedingen van alle werknemers verlaagd.

Volgens het bedrijf krijgen de chauffeurs hoge dagvergoedingen bovenop hun loon en worden die als gevolg van de huidige economische situatie tijdelijk gecorrigeerd. Aan het loon zelf wordt niet geraakt.

Geen staking

Het bedrijf zegt dat de ingreep voor discussie onder de chauffeurs zorgde, maar dat er in tegenstelling tot geruchten die de ronde doen, geen sprake is van staking.

“We respecteren en verstaan dat dit geen positieve boodschap is voor onze chauffeurs, maar sommigen onder hen hebben al begrip getoond voor het feit dat we dit doen om zoveel mogelijk jobs te sparen. Bij andere grote ondernemingen wordt het aantal werknemers aanzienlijk teruggeschroefd”, zegt het bedrijf. Voorlopig zegt het geen signalen te ontvangen van een staking of van het stilstaan van trucks, met de nodige impact op de dienstverlening aan de klanten. “Het wegvervoer is de eerste sector om de economische crisis te voelen en we zullen ook de eerste zijn om het herstel te zien. Daar kijken we met onze 18.000 werknemers naar uit”, besluit het bedrijf.

Girteka heeft een vloot van 7.400 vrachtwagens en 7.800 trailers en vertegenwoordigt op jaarbasis meer dan 730.000 full truck loads (FTL).

Koen Heinen