Gilbert De Clercq krijgt vergunning voor 'supertruck'

Transportbedrijf Gilbert De Clercq uit Temse heeft als tweede bedrijf een vergunning binnen om met een LZV of zogenaamde 'supertruck' te rijden. Vanaf volgende week zal het op een vast traject rijden binnen de Antwerpse haven.

Begin dit jaar kreeg NinaTrans de eerste vergunning om met een langere en zwaardere vrachtwagen (LZV) tussen Heverlee en de Antwerpse haven te rijden in het kader van een proefproject van de Vlaamse overheid. Bedoeling van het project is te onderzoeken welke voor- en nadelen het inzetten van dergelijke ecocombi's hebben op de verkeersveiligheid, de mobiliteit en het milieu. De LZV heeft een lengte van 25,25 meter en een maximaal gewicht van 60 ton tegenover 18,75 meter en 44 ton voor een gewone vrachtwagen.

Groter laadvermogen

Vanwege het grotere laadvermogen kan de LZV of 'supertruck' met minder ritten eenzelfde hoeveelheid goederen vervoeren. Dat heeft ook positieve gevolgen voor het aantal afgelegde kilometers, voor het milieu, voor de verkeersdrukte en de veiligheid.

Vaste trajecten

Eén van de belangrijkste criteria voor de evaluatie van het proefproject is de impact op de verkeersveiligheid. LZV's hebben door hun grotere afmetingen meer ruimte nodig om een bocht of rotonde te nemen. Dat is ook de reden waarom ze slechts op vastgelegde trajecten mogen rijden. Daarbij wordt rekening gehouden met het aantal kruispunten, de afscherming van zachte weggebruikers, de aanwezigheid van gevaarlijke punten, enzovoort. Er gelden ook strenge criteria voor onder meer de remmen en het vermogen van de vrachtwagen en de opleiding van de chauffeur.

De Clercq gaat een vast traject in de haven van Antwerpen afleggen. Over welk traject het gaat, wil gedelegeerd bestuurder Filip De Clercq niets kwijt. “Wij hebben uiteraard al testen afgelegd met de LZV en de eerste ritten zullen sowieso plaatsvinden onder toezicht van het agentschap Wegen en Verkeer. In principe gaan we volgende week van start. Dat moeten we nog regelen met de klant”, besluit hij.

De oproep van de Vlaamse overheid voor proefprojecten leverde uiteindelijk zes trajecten met bijhorende voertuigen op die aan de gestelde criteria voldeden. Na het indienen van de nodige documenten en het uitvoeren van testen kan er voor deze trajecten een vergunning afgeleverd worden. (KH)