Primeur België: ecocombi op aardgas bespaart Gilbert De Clercq 40% CO2

Het transportbedrijf Gilbert De Clercq heeft zopas een trekker op lng in ontvangst genomen die speciaal is ontworpen voor ecocombi’s. Dat is een primeur voor België. Het voertuig stoot 40% minder CO2 uit dan een klassieke combinatie op diesel.

"De Scania-trekker is ons deze week geleverd. Technisch is alles oké en we zijn momenteel met de vergunningen bezig. Vermoedelijk zijn ze binnen de twee weken in orde en kan het voertuig na nieuwjaar beginnen rijden”, zegt CTO Sven Beeusaert.

Gilbert De Clercq is met Ninatrans het eerste bedrijf dat mocht meedoen aan het eerste lzv-proefproject in Vlaanderen (proef met 'lange en zwaardere vrachtwagen'). Die combinatie rijdt nu al iets meer dan vier jaar. “Ze pendelt tussen een productievestiging en een magazijn in de haven van Antwerpen. Per dag legt ze vier trips heen en terug af”, voegt Beeusaert toe.

De trekker op lng gaat de trekker van deze ecocombi vervangen. “Wij hadden het al vroeger willen doen, maar het trekkende voertuig moet een bepaald vermogen hebben die de trekkers op gas nog niet haalden. Nu is dat geen probleem meer.”

In het tweede ecocombiproject dat een jaar geleden van start ging, heeft Gilbert De Clercq de goedkeuring gekregen voor een aantal ‘aantakkingstrajecten’. “Wij zijn van plan om in 2020 een aantal bijkomende ecocombi’s op aardgas in te zetten. We bestuderen met klanten of hun terreinen geschikt zijn om deze grotere trucks te kunnen ontvangen”, aldus Beeusaert.

Meer laadvermogen, minder CO2

Een ecocombi heeft een lengte van 25,25 meter en een maximaal gewicht van 60 ton. Voor een gewone vrachtwagen/aanhangwagen is dat 18,75 meter en 44 ton, en voor een klassieke trekker/opleggercombinatie 16,5 m en eveneens 44 ton. De laadcapaciteit bedraagt 52 europalletten in plaats van 33 europalletten voor een trekker/opleggercombinatie. Het laadvermogen is maar liefst 40 ton, tegenover 28 ton.

“De vermindering van de CO2-uitstoot per vervoerde ton bedraagt ongeveer 20% in vergelijking met een conventioneel voertuig. Reken daarbij dat de trekker op lng ongeveer 20% minder CO2 uitstoot dan een op diesel en je komt uit op 40% minder uitstoot per vervoerde ton", legt Beeusaert uit.

Philippe Van Dooren