Gewesten publiceren eindelijk ‘domain statement’ kilometerheffing

De publieke beheerder van de Waalse snelwegen Sofico heeft vorige vrijdag de ‘domain statement” voor Wallonië gepubliceerd op haar website. Volgens UPTR worden die van Vlaanderen en Brussel voor het einde van de week verwacht.

Zo’n domain statement is nodig om andere tolheffingsoperatoren dan Satellic toe te laten op de Belgische markt. Daarin staan onder andere alle eisen die aan de OBU’s worden gesteld, de nauwkeurigheid waaraan ze moeten beantwoorden, enzovoort.

“Met de publicatie van de Waalse domain statement op haar site zet Sofico de juridische deur open voor een échte opening van de toegang tot de markt voor de concurrenten van Satellic (AXXES et Telepass) en dit voor het hele Belgische grondgebied”, stelt de vereniging. “Het wordt nu duidelijk dat de monopolypositie (sic) van Satellic op haar einde loopt! De enige vraag die nog rest, is te weten precies wanneer?”

Die deur was medio september door Viapass al geopend, zij het niet volledig officieel. Toen werden de kandidaat-operatoren geïnformeerd over de vermoedelijke inhoud van de domeinverklaring. De officiële is nu gekend, maar normaal gezien zou het verschil een kwestie van punten en komma’s moeten zijn, heeft Viapass altijd gesteld.

Prepaid systeem

Verder stelt UPTR dat ze van Satellic vernomen heeft dat het mogelijk is om een pre-paid betaling van maximum 1.000 euro per OBU te bekomen, en dit via verschillende overschrijvingen van maximum van 500 euro. Meer uitleg hierover staat op de Satellic-site.

“UPTR blijft van mening dat Satellic het post-paid systeem favoriseert dewelke de transporteur bindt aan een derde betaler”, klinkt het verder.

UPTR had ook klachten over de leveringstermijnen van de OBU’s van Satellic. Die heeft de vereniging verzekerd dat die, via hun internetportaal, vijf werkdagen bedraagt, te rekenen vanaf de ontvangst van de waarborg van 135 euro.

Laatste testfase

Tevens wordt gemeld dat de laatste testfase van het Satellic-systeem en diens OBU’s op maandag 22 februari is ingegaan. UPTR vraagt de transporteurs dan ook om hen te blijven informeren over mogelijke ‘bugs’.

Problemen met Eurovignet

Voor Nederland, Luxemburg, Denemarken en Zweden moeten de Belgische vervoerder nog steeds een Eurovignet hebben. UPTR heeft echter problemen in dit verband vastgesteld. De kabinetten van de Vlaamse en Waalse ministers van Financiën Turtelboom en Lacroix zijn ervan op de hoogte gebracht dat het onmogelijk is om via het internetportaal www.eurovignettes.eu een vignet aan te kopen. Het is immers onmogelijk is om een Belgische nummerplaat in te voeren, zo heeft UPTR vastgesteld.

Het kabinet van Turtelboom bevestigd dat het om technische redenen niet mogelijk zal zijn om voor 1 april 2016 een Eurovignet (voor een dag, week, maand of jaar) aan te via de website eurovignettes.eu.

De aanschaf zal dan ook moeten gebeuren via een verkooppunt zoals aangeduid op de website van AGES, aldus UPTR.