Franse douaniers: “Actie in Calais geeft voorsmaakje van brexitchaos”

Franse douaniers hebben in Calais en Duinkerke maandag een stiptheidsactie gehouden “om te tonen hoe het er na de brexit aan toe zal gaan”. Op een mum van tijd stonden er kilometerslange vrachtwagenfiles. Ook vandaag wordt het verkeer gehinderd.

De Franse douaniers en hun Britse collega’s van de Border Force op het vasteland controleerden gisteren maandag de vrachtwagens in de havens van Calais en Duinkerke en aan de Kanaaltunnel in Coquelles volgens het boekje. Dat veroorzaakte immense files op de A16. Om te vermijden dat transmigranten in de vrachtwagens zouden klimmen, leidde de politie op een zeker moment de trucks naar bufferzones. De files losten pas in de loop van de avond op.

De douaniers kondigden acties “voor onbepaalde tijd” aan. Vandaag verhinderden ze het verkeer aan de Kanaaltunnel. Volgens de jongste berichten zou het verkeer – voorlopig? – in de haven van Calais niet gestremd zijn. Toch moest er opnieuw 'gebufferd' worden. De kans blijft bestaan dat de douaniers de komende dagen opnieuw verscherpte controles uitvoeren als ze niet door hun voogdijminister worden ontvangen.

"Transporteurs zijn de dupe"

“Het zijn weer de vrachtvervoerders die de dupe zijn van deze stiptheidsacties. Chauffeurs moeten uren stilstaan, wat de vervoerders handenvol geld kost. We kunnen dan ook alleen maar hopen dat het voorstel van de Europese Commissie – om tot het eind van het jaar een systeem in te voeren dat het vlotte vrachtwagenverkeer moet verzekeren – wordt aanvaard”, zegt communicatieverantwoordelijke van Febetra Isabelle De Maegt. Over dat systeem is een voorlopig akkoord gesloten tussen Raadsvoorzitter Roemenië en het Parlement, maar dat is nog niet definitief.

Brexit ‘low cost’

Volgens Vincent Thomazo van de UNSA-vakbond hekelen de douaniers in Calais en Duinkerke een “brexit low cost”. “Men legt ons veel meer taken op na 30 maart, maar we krijgen amper bijkomende middelen”, zegt hij. Vandaag werken zo’n 300 douaniers in Calais en Coquelles en 60 in Duinkerke. In het vooruitzicht van de brexit zijn 700 extra manschappen aangeworven, waarvan 150 voor de havens en aan de tunnel. Volgens de bonden is dat aantal absoluut ontoereikend.

“De brexit is de katalysator van een dieperliggend ongenoegen over het feit dat men miskent hoe zwaar en gevaarlijk ons werk is”, zegt David-Olivier Caron van CFDT Douanes. De douaniers vragen onder meer een hogere vergoeding voor nachtwerk, een risicopremie en meer mankrachten.

“Wanneer het Verenigd Koninkrijk een derde land wordt, zullen de controles nog uitgebreider moeten zijn dan vandaag. Zelfs met het extra personeel kunnen wij dat niet bolwerken. Maar anderzijds vraagt onze administratie dat wij de handel zo weinig mogelijk hinderen en dat het verkeer vlot zou verlopen. Dat is contradictorisch”, voegt Philippe Bollengier van CGT Douanes toe.

Philippe Van Dooren