Frans rijverbod door sneeuw kostte ook Belgische bedrijven veel geld

Veel Belgische vervoerders waren het slachtoffer van de onaangekondigde – en soms nutteloze – rijverboden door de sneeuw in Frankrijk. Onder meer Bellekens en Laebens Transport leden vorige week omzetverlies. Ook deze week is hun planning verstoord.

Door de hevige sneeuwval in Frankrijk vorige week hebben verschillende prefecten tijdelijke rijverboden voor vrachtwagens opgelegd. Op talrijke plaatsen werden de trucks preventief van de weg gehaald of moesten ze langs de snelwegen aan de kant staan. “Er was echter een totaal gebrek aan coördinatie. Ook het gebrek aan duidelijkheid bij de verspreiding van informatie kan niet door de beugel. Volgens onze zusterfederatie OTRE was die zogenaamde ‘stockage’ van vrachtwagens in sommige regio’s zelfs nutteloos”, zegt Michael Reul van UPTR. “Meerdere leden hebben hun beklag gedaan over de chaotische toestanden die te wijten waren aan de Franse overheden”.

Ook Lode Verkinderen van TLV kreeg klachten binnen. “De toestand was vooral in de Ile-de-France, de streek rond Parijs, schrijnend. In veel gevallen werden de rijverboden nog geen uur voor dat ze ingingen aangekondigd. Daardoor moesten chauffeurs uren aan een stuk langs de weg staan. Niet alleen het gebrek aan informatie was tergend, maar ook het gebrek aan zorg voor de chauffeurs”, stelt hij vast.

Chauffeurs aan hun lot overgelaten

Dat stelt ook Rita Verhamme, planner bij Laebens Logistics uit Zwevegem, vast. Dat bedrijf is gespecialiseerd in het transport van en naar Frankrijk. “Veiligheid gaat voor, daar heb ik geen probleem mee. Maar wel met het feit dat chauffeurs urenlang aan hun lot overgelaten werden, zonder eten, drinken of sanitaire voorzieningen. Zogezegd is het Rode Kruis bij hen langs geweest. Onze chauffeurs hebben er alvast niets van gemerkt…”

Ook zij zegt dat de problemen zich vooral in de regio rond Parijs concentreerden. Al was het ook elders een lijdensweg. Zo heeft een chauffeur donderdagmorgen zijn lading in Bordeaux gelost. Op de terugweg werd hij ’s namiddags vier uur lang nabij Poitiers opgehouden. Als hij ’s avonds Parijs naderde, werd hij weer tegengehouden. Tot vrijdag 19 uur stond hij stil. Zonder hulp of informatie.”

Omzetverlies

Geert Bellekens, gedelegeerd bestuurder van Transport Bellekens uit Heist-op-den-Berg, had donderdag ook zeven vrachtwagens die langs de weg moesten gaan staan. “De chauffeurs hebben uren moeten wachten. Informatie kregen ze niet of zelden. Als ze de gendarmes om uitleg vroegen, moesten die toegeven dat ook zij niets wisten”. Wat hem vooral dwarszit, is dat niets op voorhand werd aangekondigd. “Het is onverantwoord dat er geen preventieve maatregelen werden getroffen.”

Volgens Bellekens werd vorige week niet alleen omzetverlies geleden, maar moeten ook de kosten gedragen worden van het herinplannen. “Ook deze week is onze planning verstoord. Vrachten moeten opgeschoven of anders ingepland worden. In een periode dat het minder goed gaat in de sector, kan dat gemakkelijker opgevangen worden dan nu als er werk zat is”, zegt hij.

Ook Verhamme stelt een domino-effect vast. “De planning was om zeep en voor sommige klanten die afhankelijk zijn van een stipte levering kan dat zware gevolgen hebben. De klanten in Frankrijk wisten via de radio dat het chaos was, maar door de gebrekkige communicatie konden wij onze andere klanten moeilijk informeren.”

60 miljoen per dag

Ook de Franse federatie FNTR laakt het gebrek aan degelijke informatie. En ook het feit dat het niet de eerste keer is dat sneeuwval en een gebrekkige communicatie tot chaotische toestanden leidt. “Het is elke keer hetzelfde. En steeds belooft de overheid beterschap de volgende keer. Maar vorige week was het duidelijk dat men de lessen uit het verleden niet getrokken heeft”, klinkt het. De FNTR schat dat door de gebrekkige coördinatie, de sector in Frankrijk 60 miljoen euro per dag verloren heeft.

Philippe Van Dooren