François Bellot: “Wij gaan het Mobility Package blokkeren”

De Transportraad zal volgende week niet stemmen over de hervorming van de regels voor het wegvervoer in Europa. Dat zal pas na de EU-verkiezingen gebeuren. België en de andere leden van de Alliantie Wegvervoer hebben nu een blokkeringsminderheid.

Bij de opening van 'We Are Transport' toonde federaal minister van Mobiliteit François Bellot zich meer vastberaden dan ooit: “Er komt geen verdere vrijmaking van de cabotage als de sociale regels niet worden geharmoniseerd”, zei hij. “De voorstellen die de Europese Commissie een jaar geleden formuleerde over de cabotage, de rij- en rusttijden en andere regels in het wegvervoer, baren ons zorgen. Daarom hebben België en Frankrijk het voortouw genomen om de West-Europese lidstaten te verenigen binnen de Alliantie Wegvervoer. Wij hebben nu een blokkeringsminderheid”, zegt hij.

“Wij hoopten dat het Bulgaarse voorzitterschap naar compromissen zou neigen, maar dat bleek niet het geval. Het Bulgaarse parlement vraagt zelfs onbeperkte cabotage gedurende tien dagen, terwijl het voorstel van de Commissie – onbeperkt gedurende vijf dagen – al totaal onaanvaardbaar was. Wij zijn vastberaden en zullen ons niet laten doen, want anders wordt de Belgische markt binnen de kortste keren overstelpt met Oost-Europese trucks in de meest uiteenlopende sectoren, tot in de bouw en het grondverzet toe”.

Op zeven juni moest de Raad van Transportministers normaal gezien over het pakket stemmen, maar België en de rest van de alliantie zetten de hakken in het zand. Er komt alleen maar een ‘vooruitgangsrapport’. “Het is nu uitkijken naar het plan van het Oostenrijkse voorzitterschap, dat op 1 juli begint”, zegt Bellot. Dat land maakt deel uit van de Alliantie.

Volgens Bellot is de kans minimaal dat er nog voor de Europese verkiezingen van volgend jaar gestemd wordt. “Wij zijn tot compromissen bereid, maar in de aanloop naar verkiezingen worden de standpunten meestal harder”, stelt hij.

We Are Transport

De minister opende vandaag de nieuwe vakbeurs We Are Transport, een driedaags initiatief van Febiac en TLV. Alle vrachtwagenconstructeurs staan er, alsook veel dienstverlenende bedrijven. De aanwezigheid van de opleggerbouwers, daarentegen, is teleurstellend. Nochtans organiseerde TLV tot voor een paar jaar de Trailer-beurs in Kortrijk. Waarschijnlijk heeft dat te maken met het feit dat het de eerste editie is en ze de kat uit de boom kijken.

Opvallend is dat de meeste constructeurs de klemtoon leggen op alternatieve brandstoffen, en meer bepaald aardgas. “Het wegvervoer is een sector in volle evolutie. De vervoerders en de constructeurs nemen hun verantwoordelijkheid op en zetten steeds meer in op veilig, duurzaam en efficiënt transport”, zegt Jacky Mouligneaux van Febiac.

De beurs duurt tot en met zondag. De organisatoren mikken op een opkomst van ongeveer 12.000 bezoekers.

Philippe Van Dooren