Febetra vraagt vrijstelling chauffeurs van “nutteloos” COVID-formulier

Iedereen die meer dan 48 uur in het buitenland vertoefde, moet het elektronische ‘Public Health Passenger Locator Form’ invullen. Ook de truckchauffeurs vallen onder de regel. “Nutteloze administratieve rompslomp”, zegt Philippe Degraef van Febetra.

Sinds 1 augustus moet het onlineformulier binnen de 48 uur voor de terugkeer naar België worden ingevuld. Men ontvangt een QR-validatiecode per e-mail als bewijs dat het formulier correct is ingevuld. “Elke persoon die met het vliegtuig of een boot naar België komt, moet het formulier invullen. Mensen die met een ander vervoermiddel (bus, auto, trein enzovoort) naar België komen, dienen het formulier in te vullen wanneer ze meer dan 48u in het buitenland hebben doorgebracht vóór hun aankomst in België én meer dan 48 uur in België wensen te blijven”, stelt de site van de Belgische overheid.

Weinig contact

“Reizen betekent niet alleen op reis gaan, maar ook 'zich van A naar B verplaatsen'. Dat wil zeggen dat vrachtwagenchauffeurs het formulier moeten invullen als ze meer dan 48 uur in het buitenland waren. Hoewel er nog maar weinig Belgische chauffeurs op lange afstanden worden ingezet, gebeurt het regelmatig dat chauffeurs langer dan 48 uur in het buitenland onderweg zijn. Zij moeten het formulier dan ook invullen. Dat is eigenlijk nutteloos, omdat ze alleen in hun vrachtwagen zijn en in tegenstelling tot vakantiegangers zeer weinig contact met anderen hebben”, zegt Degraef.

Volgens hem is het verplicht invullen van het formulier alweer een bijkomende administratieve taak bovenop de andere. “Wij hebben aan het kabinet van minister van Volksgezondheid Maggie De Block gevraagd om de chauffeurs vrij te stellen, maar we hebben nog geen antwoord gekregen”, betreurt hij.

Ook Nederlanders vragen vrijstelling

Overigens is Febetra niet de enige organisatie die kritiek heeft op de maatregel. “Ook de buitenlandse vrachtwagenchauffeurs moeten het formulier invullen als ze meer dan 48 uur op Belgisch grondgebied verblijven. Wij hebben vernomen dat onze Nederlandse collega’s van TLN eveneens ijveren om de vrijstelling te bekomen”, stelt Degraef nog.

Philippe Van Dooren