Febetra: “Absurde regels werken CO2-inspanningen wegvervoerders tegen”

Febetra pleit ervoor om een aantal 'absurde' regels bij te sturen. Ze zijn een rem op duurzaam vervoer en op het verminderen van de CO2-emissies. “Ze zijn gemakkelijk te veranderen en kosten de overheid niets”, zegt directeur Philippe Degraef.

“De transportsector wil zijn verantwoordelijkheid zeker niet uit de weg gaan en is volkomen bereid om zijn ecologische voetafdruk en zijn CO2-emissies terug te dringen. Maar dan moet ook de overheid een handje toesteken door een aantal absurde regels te wijzigen”, zegt hij.

“Ik heb het niet over nieuwe subsidies voor bijvoorbeeld elektrische trucks of andere dure maatregelen. Neen, ik heb het over maatregelen die niets kosten en die onmiddellijk of bijna onmiddellijk effect hebben”, voegt hij toe.

44 ton

Degraef geeft het voorbeeld van het verbod om de grens tussen Frankrijk en België met 44-tonners over te steken, terwijl beide landen deze combinaties op hun eigen grondgebied toelaten. “Dat is te gek voor woorden. Door dit verbod moet men meer vrachtwagens laten rijden dan nodig. Want 44-tonners nemen 10% meer mee dan vrachtwagens van 40 ton, wat de huidige limiet is.”

50 ton

“Nog een voorbeeld: in Nederland en in Wallonië bedraagt de maximaal toegelaten massa van bepaalde vrachtwagens met zes assen 50 ton. In Vlaanderen is het maximum nog altijd 44 ton. Mocht Vlaanderen volgen, dan zouden de vervoerders in een aantal sectoren hun CO2-voetafdruk fors kunnen verminderen”, zegt Degraef nog.

Brusselse Ring

Hij heeft het ook over het verbod om vijf kilometerslang op de Brusselse Ring – kilometers die op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest liggen – met ecocombi’s te rijden. “Op de rest van de Brusselse Ring zijn ze wel toegelaten, maar op die ocharme vijf kilometers mogen ze om duistere redenen niet rijden. Dat is ook al zo’n absurde situatie waarmee zo snel mogelijk komaf gemaakt moet worden”, klinkt het.

“Ik ben wel bewust dat deze kleine bijsturingen aan het bestaand wettelijk kader niet zullen volstaan om de klimaatdoelstellingen te halen. Maar alle beetjes helpen om het wegvervoer duurzamer te maken”, zegt hij tot slot.

Philippe Van Dooren