Expert: "Verzekering platooning en platformlogistiek nog niet op punt"

Er is nog te veel onduidelijkheid over aansprakelijkheid bij het verzekeren van nieuwe logistiekvormen. Dat stelt expert Wouter Verheyen. Vanavond licht hij de kwestie toe op de Marine & Cargo Insurance Conference in Antwerpen.

Wouter Verheyen (foto), die doceert aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, is expert in de verzekering van transport en logistiek. De kost van nieuwe logistiekvormen, denk maar aan vrachtdeelplatformen, platooning, maar ook aan de Ubers en Deliveroos van deze wereld, zorgen voor nieuwe vraagstukken qua aansprakelijkheid en risicodekking. Het transportrecht, dat voor een groot deel steunt op wetten van zowat een halve eeuw oud, is op die nieuwe situaties niet voorzien, waarschuwt Verheyen. Hij zet de kwestie op de agenda in een keynotespeech vanmiddag op de Marine & Cargo Insurance Conference in Antwerpen. 

"Het is niet altijd duidelijk wat het statuut en het risico is voor de nieuwe logistieke actoren", zegt Verheyen. "Vervoerrecht is evenwel een dwingende rechtsvorm: de rechter bepaalt wie de rol van vervoerder heeft en wie er aansprakelijk is. In het geval van een platform als Uber wordt het al moeilijk: is het platform aansprakelijk bij een ongeval, of de individuele chauffeur?"

Hoofdbrekens

Ook de opkomst van vrachtuitwisselingsplatformen zorgt voor hoofdbrekens. "Deze vaak kleine spelers zijn niet altijd adequaat gedekt voor grote schadegevallen. De supplychain wordt anoniemer, het is niet altijd duidelijk hoe ver aansprakelijkheid reikt." 

Platooning, waarbij vrachtwagens in een konvooi rijden, aangestuurd door de voorste vrachtwagen, is nog zo'n potentieel verwarrende kwestie. "Zijn bij een ongeval alle betrokken chauffeurs of transporteurs even verantwoordelijk? Is een truck die deel uitmaakt van zo'n konvooi automatisch beschouwd als hulpvervoerder? Het zal aan de rechter zijn om dat uit te maken. Tot de tijd dat er bindende rechtspraak over dergelijke zaken komt, is er veel onduidelijkheid. Vast staat dat logistiek veel meer een collectief gegeven wordt en dat de wetgeving nog niet is afgestemd op die nieuwe complexiteit."

Kinderschoenen 

Verheyen meent dat er voor verzekeraars een opportuniteit zit in het ontwikkelen van producten die het samengesteld risico van dergelijke collectieve opzetten beter verdeelt. "De rechtspraak staat nog in de kinderschoenen, maar voor logistiekspelers is het van belang dat ze nu al hun verzekeringen optimaliseren in functie van de veranderende realiteit", besluit Verheyen. 

Michiel Leen