Eurotunnel bouwt scanner om goederenwagons sneller te controleren

Kanaaltunneloperator Eurotunnel en de Franse spoornetbeheerder SNCF Réseau bouwen een scanner voor spoorwagons op de spoorterminal Calais-Fréthun. De investering betekent een aanzienlijke tijdwinst voor de controle van spoorwagons richting VK.

De scanner is een primeur voor Frankrijk. De installatie vertegenwoordigt een investering van 6,4 miljoen euro, die volledig door Eurotunnel gefinancierd wordt. SNCF Réseau stelt de aangepaste ruimte ter beschikking voor de installatie op het Franse spoornet. De scanner wordt bediend door de douane en zal de controle van goederentreinen die via de Kanaaltunnel naar het Verenigd Koninkrijk rijden, met een aantal uur inkorten. Hij zal tegen het tweede trimester van 2018 operationeel zijn.

Dankzij de scanner zullen tot 30 treinen per dag gecontroleerd kunnen worden. Voor het scannen moeten de treinen geen halt houden. Ze kunnen tegen een snelheid van 20 kilometer per uur door de scanner rijden. De installatie moet ook de efficiëntie van de strijd tegen illegale transporten verhogen.

Eurotunnel mikt dankzij de scanner op een behandeling van 5.000 vrachttreinen per jaar tegen 2023.

België

De douane in België beschikt niet over een vaste scanner voor spoorwagons maar heeft wel mobiele toestellen die daarvoor ingezet kunnen worden.  

Koen Heinen