400.000 beveiligde parkeerplaatsen voor trucks te weinig in Europa

Ladingdiefstal blijft in de EU een groeiend fenomeen. Om het tij te keren moeten er 400.000 beveiligde parkeerplaatsen voor trucks bijkomen. De taak is immens: vandaag zijn er maar 7.000 en ze zijn in een zeer beperkt aantal regio's te vinden.

De Europese Commissie analyseerde de problematiek in samenwerking met de transportsector. De bevindingen zitten vervat in het rapport ‘Study on Safe and Secure Parking Places for trucks’, zopas gepubliceerd.

Ladingdiefstal en het feit dat transmigranten in vrachtwagens klimmen, veroorzaken een aanzienlijke financiële en reputatieschade voor de logistieke operatoren. Ruim 75% van de incidenten vinden plaats op een onbewaakte en onbeveiligde parking. Daarom moeten er volgens het rapport – veel – meer parkeerplaatsen beveiligd worden.

Er zouden per nacht langs de Europese hoofdassen – de zogenaamde TEN-T corridors – maar liefst 400.000 plaatsen voor zware vrachtwagens nodig zijn. Maar vandaag zijn er slechts 300.000 (onbeveiligde) plaatsen per nacht beschikbaar. Chauffeurs moeten dus noodgedwongen stilstaan op de op- en afritten van de parkings, wat extra veiligheidsproblemen creëert.

Parkings omvormen

Beveiligde parkings bevinden zich in een beperkt aantal landen – België, Nederland, Duitsland en Spanje – en tellen in totaal slechts 7.000 plaatsen. Er is dus een tekort. In verschillende landen en op sommige corridors zijn er helemaal geen beveiligde voorzieningen en op meerdere hoofdassen is de onderlinge afstand te groot.

Volgens het rapport kan men dat tekort verminderen door bestaande parkings om te vormen tot gecertificeerde beveiligde parkings. In heel veel gevallen zal men daarvoor de installatie moeten upgraden om aan de Europese standaarden inzake veiligheid en diensten te voldoen.

Standaarden

In het rapport staat een voorstel van gestandaardiseerde classificatie van de parkings, van brons tot platina. Ook benadrukt het dat er een eenvoudig en betrouwbaar systeem moet komen voor het boeken van beveiligde plaatsen.

De Europese Commissie start in april met een werkgroep die de voorstellen in de praktijk moeten omzetten. Daarin zullen onder meer transporteurs, verladers, chauffeurs, verzekeraars en uitbaters zetelen.

Het rapport – een echte 'eye opener' – kunt u hier in pdf downloaden.

Philippe Van Dooren