EU wil miljardenboetes opleggen aan truckbouwers

De Europese Commissie zou de Europese truckbouwers nog dit jaar recordboetes opleggen wegens kartelvorming. Die zouden prijsafspraken hebben gemaakt en de introductie van nieuwe emissietechnologie hebben tegengehouden. Het zou om recordboetes gaan.

Dat er een onderzoek bezig is, was al langer gekend. Het loopt al sinds 2011. Eind 2014 meldde ‘Brussel’ haar bezwaren aan de constructeurs (DAF, Daimler, Iveco, Scania, MAN, Violvo en Renault). Maar nu stelt de Financial Times dat de Commissie overweegt om de kartelboetes mogelijk nog deze zomer uit te schrijven en dat ze de grootste zouden zijn in haar geschiedenis.

Dat record staat nu op 1,4 miljard euro, toen voor kartelvorming in de industrie van de beeldbuizen. Vier van de constructeurs hebben al officieel gemeld dat zij provisies hebben aangelegd voor een totaal bedrag van 2,6 miljard. Enkel MAN en Scania zouden nog geen voorzieningen hebben getroffen. MAN zou ontsnappen aan de boete omdat die bij de Commissie zou hebben geklikt en Scania stelt dat het niet mogelijk is om de nodige provisies in te schatten. Mogelijk hoopt het Zweedse bedrijf ook aan de boete te ontsnappen omdat het, net als MAN, een Volkswagen-dochter is.

Theoretisch gezien kan de Commissie een boete opleggen van 10% van de omzet. In dit geval zou dat meer dan 10 miljard euro zijn, maar met deze mogelijkheid wordt weinig rekening gehouden.

Prijsafspraken

Het onderzoek spitste zich volgens de Financial Times toe op de periode 1997-2011 en op prijsafspraken. Maar tijdens de enquête zou ook zijn gebleken dat de constructeurs afspraken maakten over de tijdsstippen waarop milieutechnologie (voor het halen van de Euro-normen) zou worden uitgebracht en over de prijs ervan.

Volgens Margrethe Vestager, de Europese commissaris voor Mededinging, hebben de prijsafspraken ervoor gezorgd dat de 600.000 Europese transporteurs hun trucks te duur hebben betaald en dat daardoor hun diensten – en dus ook van de producten die ze vervoeren – te duur waren.

Verbruik stagneert

Volgens Transport & Environment zouden de constructeurs eveneens technologie tegengehouden hebben om de CO2-emissies (en dus het verbruik) terug te dringen. De groene lobby beweert dat de afgelopen 20 jaar het verbruik van de zware trucks niet is gedaald.

Volgens William Todts, freight director van T&E, heeft dat ertoe geleid dat slechts 13% van de transport-kmo’s in Europa van merk veranderde omwille van mogelijke brandstofbesparingen.

De bewering van T&E dat het brandstofverbruik al 20 jaar stagneert is al meermaals uitvoerig weerlegd, maar de lobby blijft dat argument hardnekkig gebruiken.