Parkinguitbater: “Europese steun bewaakte truckparkings welkom”

De EU zal in totaal 178 miljoen euro beschikbaar stellen voor beveiligde parkeerplaatsen. “Dat is een mooie stap vooruit, op voorwaarde dat ze duidelijk stelt naar waar het geld mag gaan”, zegt Eddy Kerfs, uitbater van zo'n parking nabij Lummen.

Europees Commissaris voor Transport Violeta Bulc kondigde gisteren aan dat er meer geld beschikbaar komt voor beveiligde parkeerplaatsen langs snelwegen. Dat deed ze tijdens een conferentie in Brussel. “Het is van het grootste belang voor de verkeersveiligheid dat vrachtwagenchauffeurs goed kunnen uitrusten. Daarom moeten ze over meer plekken beschikken waar ze veilig kunnen parkeren”, stelt ze. Volgens haar moet ook het risico op ladingdiefstal verminderen en kunnen beveiligde parkings incidenten met transmigranten vermijden.

De Commissie zal daarom in de komende jaren meer geld beschikbaar stellen voor meer parkeerplaatsen om zo de gaten in het Europese netwerk te vullen. Bulc wil laten onderzoeken waar de nood het grootst is. Ook wil ze een uniform systeem laten uitwerken voor de eisen waaraan de parkings moeten beantwoorden. Vandaag bestaat er een systeem van ‘slotjes’, maar dat gaat uit van ESPORG, de Europese organisatie van beveiligde parkings, een privé-initiatief. Zij wil ook dat de chauffeurs op voorhand kunnen weten of er op een bepaalde parking nog plaatsen vrij zijn en wat de kosten zijn. Idealiter zou de chauffeur een plek moeten kunnen reserveren.

Onveilige situaties

Dat er veel nood is aan beveiligde parkeerplaatsen, blijkt uit een studie die eveneens op die conferentie werd voorgesteld. Tweederde van de ondervraagde chauffeurs heeft al eens te maken gehad met onveilige situaties op parkeerplaatsen. Ook zegt 86% van hen dat er onvoldoende veilige parkeergelegenheden zijn. De transportbedrijven en de verladers vinden eveneens dat er te weinig accurate informatie te vinden is over de beschikbaarheid van veilige parkeerplaatsen en te weinig mogelijkheden om die te boeken.

De 178 miljoen euro die Bulc belooft, is bestemd voor cofinanciering van beveiligde parkings langs de belangrijkste goederencorridors. Europa helpt met andere woorden ondernemers bij de investeringen die zij doen. “Dat zal zeker helpen. Maar men zal bij de cofinanciering van de investeringen ruim genoeg moeten gaan”, zegt Eddy Kerfs, zaakvoerder van Secure Truckstop 26bis in Heusden-Zolder.

Faciliteiten voor de chauffeurs

Volgens hem mag het geld niet alleen gaan naar de beveiliging van de parking. Het moet ook gaan naar de bijhorende installaties. “Er bestaat bijvoorbeeld een zeer goed beveiligde parking in Valenciennes, maar er zijn daar geen faciliteiten voor de chauffeurs. De truck en de lading zijn er veilig, maar het is de vraag of de chauffeur daar echt goed kan uitrusten. Het geld moet dus niet alleen dienen voor de aankoop van de grond en de veiligheidsuitrustingen, maar ook voor sanitair en dergelijke”, zegt hij.

Ook moet geld kunnen gaan naar beveiligde parkings die op korte afstand van de snelweg liggen, en niet alleen langs de snelweg zelf. “In Duitsland hebben de vervoerders de keuze tussen de ‘Raststatte’ en de ‘Autohoven’, op maximum anderhalve kilometer van een afrit. Die zijn goed aangeduid met borden langs de snelweg. Een goede bewegwijzering moet dus eveneens gefinancierd kunnen worden”, vindt hij.

Ook buiten de snelwegen

Kerfs zegt overigens dat dat een probleem is in België. “Borden zoals die in Duitsland voor de Autohoven doen de uitbaters van de snelwegparkings steigeren. Daarom zijn er in België zo goed als geen. Wij hebben een proefbord mogen plaatsen, maar er is geen systematiek. Zo ontstaat de indruk dat er te weinig beveiligde parkings zijn in ons land en kan de chauffeur zijn stops minder goed plannen in functie van de resterende rijtijd”, voegt Kerfs toe.

Betere informatie

Daarom benadrukt hij dat het Europese geld zeker ook moet geïnvesteerd worden in betere informatie- en boekingssystemen. “Dat kan via het ontwikkelen van een app voor de chauffeurs en de vervoerders, maar ook met borden boven de weg die aanduiden hoeveel plaatsen er nog vrij zijn, zoals dat in veel steden voor de autoparkings bestaat.”

Volgens hem zijn borden en informatiesystemen langs de weg, alsook reserveringssystemen, van zeer groot belang. “Secure Truckstop 26bis, op korte afstand van het klaverblad van Lummen, bestaat negen jaar. De eerste drie jaar hebben we echt zwarte sneeuw gezien omdat de chauffeur geen informatie kon geven. Pas na verloop van tijd deed de mond aan mond reclame zijn werk. Daarom mag de EU niet te restrictief zijn in de investeringen die een cofinanciering krijgen”, vindt hij.

Philippe Van Dooren