Enquête BTB: probleem overvolle parkings verergert

Maar liefst 98% van de vrachtwagenchauffeurs vond minstens een keer geen rustplaats langs de snelweg. Op de parkings voelen ze zich onveilig. Ze vinden de installaties ook kwalitatief ondermaats, stelt BTB in zijn nieuw 'zwartboek snelwegparkings'.

De transportvakbond publiceerde in 2007 een eerste zwartboek. De resultaten van de enquête waren toen vernietigend: er waren onvoldoende parkings, ze waren oncomfortabel en onveilig. Voor de achtste keer werd dit veldonderzoek overgedaan. Daaruit blijkt dat de situatie niet is verbeterd, maar verergerd.

Zo is volgens Véronique De Roeck, lid van het inspectieteam, het tekort aan parkeerplaatsen toegenomen. “Er zijn nu eenmaal steeds meer vrachtwagens op de baan. Dus moet er logischerwijze ook meer worden geïnvesteerd in de infrastructuur om de chauffeurs accommodatie aan te bieden. Spijtig genoeg is dat niet het geval. Steeds vaker moeten ze parkeren op in- en uitrijstroken van parkings of pechstroken, wat leidt tot bijzonder onveilige verkeerssituaties.” Meer dan 95% van de chauffeurs vindt dat er onvoldoende rustplaatsen zijn langs de snelwegen, terwijl 98% van de truckers al werd geconfronteerd met een volle parking, zo blijkt.

Onveiligheidsgevoel

Ook het onveiligheidsgevoel onder de truckers neemt nog steeds toe: 90% van hen vindt de parkings onveilig. “Dat komt omdat ze vaker dan vroeger worden geconfronteerd met ladingdiefstallen, persoonlijke overvallen, mensensmokkel enzovoort. Meer dan een op vijf werd reeds beroofd op een snelwegparking, een vierde werd het slachtoffer van ladingdiefstal. Als chauffeurs kiezen voor een betalende parking, moet 42% dit bedrag uit eigen zak neertellen”, zegt De Roeck.

Sanitair

Ook de sanitaire faciliteiten zijn er slecht aan toe. 85% van de chauffeurs vindt de snelwegparkings en de bijbehorende sanitaire faciliteiten niet proper genoeg. Ze klagen ook over onder meer zwerfvuil, overvolle vuilbakken en sluikstorten.

Volgens Frank Moreels, voorzitter BTB, werd de afgelopen jaren nauwelijks geïnvesteerd in de snelwegparkings. “Minister na minister, regering na regering, hebben wij gewezen op hun verantwoordelijkheid. Wij zullen dit blijven doen, want dit gaat om de veiligheid van de camionchauffeurs en om de verkeersveiligheid van alle weggebruikers.”

Philippe Van Dooren