Eerste Watertrucks volgend jaar op het water

Volgend jaar komen de achttien allereerste Watertrucks in de vaart. De Cloedt en André Celis zullen die duwbakken inzetten voor trafieken in Vlaanderen en Noord-Frankrijk. De bedoeling is nog dit jaar een tweede aanbesteding te lanceren.

Het Nederlandse Concordia Shipbuilding heeft het contract voor de bouw van achttien duwbakken van het innovatieve type in de wacht gesleept. “Als alles volgens plan verloopt, gaan de eerste duwbakken in het voorjaar van 2018 te water. Eind 2018 kan de volledige vloot ingezet worden”, zegt projectorganisatie Watertruck+.

Proefproject

Met die duwbakken gaan de Belgische bouwmaterialengroepen De Cloedt en André Celis “vanaf de zomer 2018 tot maart 2020” proefvaren op het Belgisch en Noord-Franse waterwegennet.

“De achttien vaartuigen zullen tijdens het proefproject jaarlijks bijna 300.000 ton vervoeren, het equivalent van meer dan 15.000 vrachtwagenritten per jaar. De ladingen bestaan uit nieuwe stromen en uit ladingen die nu via de weg vervoerd worden”, legt voorzitter Dominique Van Hecke van Watertruck+ uit.

Achttien duwbakken

Zeventien kandidaten tekenden in op de aanbesteding voor de bouw van een eerste reeks duwbakken. Concordia Shipbuilding kwam als eerste over de meet. De Nederlandse scheepsbouwer mag in de komende maanden aan de slag voor de oplevering van:

  • tien duwbakken met eigen aandrijving van de CEMT klasse I. Zij worden 38,50 meter lang en 5,05 m breed en krijgen een diepgang van 2,80 meter. Zes van die eenheden krijgen een boegschroef ingebouwd. De vier overige worden uitgerust met een boeg- én een hekschroef.
  • twee duwbakken zonder eigen aandrijving van de CEMT klasse II 'short': 40 meter lang, 6,60 m breed en met een diepgang van 2,80 m.
  • zes niet-zelfaangedreven duwbakken van de CEMT klasse II 'long': 50 m lang, 6,60 m breed en met een diepgang van 2,80 m. Drie daarvan krijgen een boegschroef.

Aan die bestelling hangt een prijskaartje van 9,545 miljoen euro. Concordia laat het casco bij een Nederlandse toeleverancier bouwen en zorgt op zijn eigen werf in Werkendam voor de afwerking.

Meer reeksen

Watertruck+ wil begin december een nieuwe marktoproep voor de bouw en inzet van twaalf bijkomende vaartuigen lanceren. De vloot Watertrucks zou zo naar 31 eenheden groeien. Doel is “nog meer nieuwe trafieken via de waterweg te laten plaatsvinden”. Kandidaten moeten daarvoor concrete voorstellen formuleren.

Nog geen duwboten

Voor de bouw van duwboten kwamen geen passende offertes binnen, al staat voor één eenheid wel al een gebruiker te wachten. Watertruck+ besliste daarom voor die opdracht het ontwerp en de bouw op te splitsen. De ontwerpopdracht is gegund aan het Nederlandse INEC.

Voor de bouw komt er begin volgend jaar een nieuwe offerteaanvraag. “Dan zal het ontwerptraject afgerond zijn”, geeft project team manager Luc Geerts aan. Watertruck+ gaat er van uit dat de nieuwe duwboot begin 2019 klaar zal zijn.

Kleine vaarwegen

Doel van Watertruck, dat later muteerde in Watertruck+, is om onderbenutte kleinere vaarwegen nieuw leven in te blazen met een aangepast duwvaartconcept. Het steunt op gestandaardiseerde en modulaire eenheden die zowel individueel als in konvooi inzetbaar zijn. Meer vrachten naar de binnenvaart halen moet bijdragen tot minder congestie op de weg.

Het project werd een tiental jaar geleden op de rails gezet. Het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM) stond lang als leading partner aan het roer. Vandaag trekken De Vlaamse Waterweg en het expertisecentrum Smart Mobility van Antwerp Management School het project, in opdracht van de Vlaamse overheid.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) ziet in Watertruck een bijkomende hefboom om het waterwegennetwerk in Vlaanderen maximaal te laten renderen. “Watertruck+ opent nieuwe perspectieven voor alle Vlaamse bedrijven die aan of vlakbij een kleinere waterweg liggen. Die rivier aan de achterdeur van het bedrijf wordt zo nog meer een aantrekkelijk alternatief voor de file aan de voordeur.”

Verzet

Het initiatief om de binnenvaart op kleine vaarwegen een duw in de rug te geven stuitte opvallend genoeg op protest vanuit de sector zelf. BLN-Schuttevaer liet zich vorig jaar nog heel kritisch uit over de plannen voor de nieuwe Watertrucks. De Nederlandse regering wou er geen zaak van maken. Watertruck+ ging hierover de dialoog aan met de Nederlandse koepelorganisatie.

Het verklaart wel waarom Dominique Van Hecke beklemtoont dat de vloot zal dienen voor het transport van ”nieuwe stromen en ladingen die nu via de weg vervoerd worden”. “Watertruck+ is een aanvulling op de klassieke binnenvaart”, zegt ook Luc Geerts.

Jean-Louis Vandevoorde