Eerste trein van Groot-Brittannië naar China rijdt via Antwerpen-Noord

Vanop de terminal DP World London Gateway is maandag de eerste trein vanuit Groot-Brittannië naar China vertrokken. De Belgische spooroperator B Logistics verzorgt mee de tractie en passeert daarbij via het rangeerstation Antwerpen-Noord.

De containertrein verliet de terminal DP World London Gateway maandag voor een drie weken durende trip van ruim 12.000 kilometer naar het Chinese Yiwu in de oostelijke provincie Zhe Jiang. Het vertrek werd onder meer bijgewoond door DP World-voorzitter en CEO sultan Ahmed Bin Sulayem, een vertegenwoordiger van het Britse ministerie voor Infrastructuur en Transport en de burgemeester van Yiwu. De trein maakt deel uit van het ‘One Road, One Belt’-programma.

Antwerpen-Noord

De trein vervoert dertig containers met Britse producten zoals softdrinks, vitaminen, geneesmiddelen en babyartikelen. DB Cargo UK verzorgde de tractie vanop de London Gateway via de Kanaaltunnel naar Frethun bij Calais. Daar nam B Logistics de tractie dinsdagmorgen over. In de namiddag komt de containertrein aan op het rangeerstation Antwerpen-Noord en blijft daar tot 22.00 uur.

Aan de samenstelling van de trein verandert er evenwel niets. Vanuit Antwerpen vertrekt de trein in het kader van het samenwerkingsverband COBRA (Corridor Operations Belgian Rail) tussen B Logistics en DB Cargo richting Duisburg. Daar wordt de trein woensdagmorgen omstreeks 5.00 uur verwacht.

In Duisburg neemt InterRail de tractie over en rijdt de trein verder via Polen, Wit-Rusland, Rusland, en Kazakstan naar Yiwu in China.

De Chinese containeroperator OneTwoThree Logistics staat in voor de organisatie van het transport en de vrachtboeking in samenwerking met Yiwu Timex Industrial Investments en China Railway Container.

Regelmatige dienst

Volgens een vertegenwoordiger van Yiwu Times Industrial Investments is dit het begin van een regelmatige dienst tussen het VK en China. “Het spoor is een uitstekend alternatief voor het sneller vervoeren van grote volumes over langere afstanden”, zei hij.

Begin dit jaar reed al een eerste trein vanuit China naar het VK.

Testritten

Ook de Britse transportgroep Davis Turner heeft de voordelen van het spoorvervoer tussen China en Europa ontdekt. Na een aantal testritten vorig jaar is de groep begin dit jaar gestart met een regelmatige verbinding. In samenwerking met zijn Chinese partner China-Air Sea Transport Inc biedt Davis Turner een spoorverbinding aan vanuit Hefei of Wuhan naar Polen. Daar wordt de lading overgeladen op de dagelijkse wegvervoerverbinding naar Groot-Brittannië in samenwerking met Raben. De totale reisduur bedraagt maximaal 23 dagen. Volgens Davis Turner is dat 16 dagen sneller dan de zeeroute en tot 70% goedkoper dan luchtvracht.

Koen Heinen