Eerste tests met ecocombi’s in Spanje nu al van start

Voor het eerst heeft een ‘megacamion’ maandag op de Spaanse wegen in reële omstandigheden gereden. De proef is een belangrijke stap in het voornemen van de Spaanse regering om ecocombi’s zo goed als vrij te laten rijden op de snelwegen.

Op vraag van de regering, die in december een wet uitvaardigde over de inzet van de 'megacamiones', is de Direccion General Traffico nu een kader aan het uitwerken waarbinnen het verkeer van deze LZV's (Langere en Zwaardere Vrachtwagencombinaties) wordt toegelaten. Deze procedure voorziet een aantal stappen. De belangrijkste, het effectief rijden in reële omstandigheden, is nu sinds maandag achter de rug. Die werd voorafgegaan door testen inzake manoeuvreren, laden en lossen op de terreinen van een fabriek.

In februari zijn die laad- en lostesten door Gefco en Marcotran verricht op de terreinen van de fabriek van General Motors in Saragossa (Foto 3). Ze moesten bewijzen dat een geladen truck op de interne wegen kan rijden zonder deze te beschadigen en dat het mogelijk is om te manoeuvreren. Ter herinnering: tijdens de ‘executive breakfast’ van Flows over de ecocombi’s is aan het licht gekomen dat dit een item is dat vaak over het hoofd wordt gezien in het dossier.

Het vervoerbedrijf Marcotran, die de toelating heeft verkregen om tests uit te voeren en die reeds over twee van deze voertuigen beschikt, heeft nadien gelijkaardige tests verricht bij het papierverwerkingsbedrijf Sofidel Ibertissue in Bunuel (Navarra). Ook daar werd getest of het laden en lossen snel en veilig kan gebeuren (Foto 4).

Eerste traject

Maandag werd de belangrijkste stap gezet: een ‘echt’ transport op openbare weg, tussen een toeleveringsbedrijf in Palau-Solità i Plegamans enerzijds en de SEAT-fabriek in Martorell. 

De test was georganiseerd door de Clúster de la Industria de la Automoción de Catalunya (CIAC) in samenwerking met de Volkswagen-dochter, het transportbedrijf Grupa Sesé, Cimalsa, Grupo Carreras, Tecnicarton en SF Consultants. Na het traject van ongeveer 30 kilometer werden opnieuw laad-en losproeven uitgevoerd (Foto's 1 en 2).

Een filmpje over het proeftraject kunt u hier zien.

SEAT wil op vrij korte termijn vijf ecocombi’s inzetten op deze route. Nadien zouden nog eens 10 combinaties worden ingezet tussen el Baix Llobregat en het onderdelencentrum in Madrid en vier voor de bevoorrading van de Volkswagen-fabriek in Oliveira (Portugal). Volgens de autoconstructeur zou het aantal opleggers die hij gebruikt – 8.500 per jaar – met 30% verminderd kunnen worden.

Spaanse industrie opnieuw competitiever maken

Naast de voordelen op gebied van milieu en brandstofverbruik, is het opvallend dat in Spanje vooral de nadruk gelegd wordt op het potentieel op vlak van transportefficiëntie en het ondersteunend effect voor de Spaanse industrie.

Volgens de Asociacion Nacional Espanola de Fabricantes de Automoviles y Camiones (ANFAC) is de inzet van ecocombi’s overigens “een belangrijke stap in de re-industrialisatie van Spanje en in het verbeteren van de fabrieken die in Spanje zijn gevestigd”.

Met een (bijna) veralgemeende toelating van de ecocombi wil de regering in Madrid vooral de Spaanse industrie opnieuw competitiever maken door de logistieke kosten te verminderen. En ze laat er dus geen gras over groeien. De betrokken wetteksten zijn in december 2015 in het Staatsblad verschenen en de uitvoeringsbesluiten worden nu uitgewerkt op basis van de proeven. Hiervoor werden eerst een aantal technische tests uitgevoerd, waarvan de resultaten voorlopig niet werden openbaar gemaakt.

Volgens onze collega’s van Todotransporte zouden die hebben uitgewezen dat een aantal aspecten inzake klimvermogen en remmen specifieker moeten uitgewerkt worden. Ook de tests in reële omstandigheden zijn dus een onderdeel van het uitwerken van de uitvoeringsbesluiten.

Er is echter wel een bijkomende beperking: de vervoerders zullen naast een toelating van de DGT een vergunning moeten verkrijgen van de regionale transportministeries van Catalonië en Baskenland.

Podemos in het verweer

Inmiddels komt er ook uit politieke hoek tegenkanting. De fractie van de radicaal-linkse partij Podemos heeft in het Spaans Parlement een paar dagen geleden een hevig pleidooi tegen de ecocombi’s gehouden. Ze wil dat de wet die de voertuigen toelaat, wordt ingetrokken, omdat de invoering van de ‘megacamiones’ in Spanje “een gevaar zal zijn voor de verkeersveiligheid en het milieu zal schaden”.

Volgens Podemos “tonen onafhankelijke studies over eerdere proefprojecten in Europa aan dat LZV’s een gevaar zijn voor alle weggebruikers” (red.: wat niet het geval is, want ze tonen het tegenovergestelde aan) en dat ze “de afhankelijkheid van olie bestendigen”.