Eerste platooning-test met ‘echte’ chauffeurs

Nieuws, Transport
Philippe Van Dooren

Bij ‘platooning’ of ‘konvooirijden’ worden de trucks elektronisch aan elkaar gekoppeld. De eerste chauffeur bestuurt zijn vrachtwagen en de andere volgen automatisch alsof ze met een elektronische dissel zijn verbonden. De trucks rijden zo dichter bij elkaar, wat de luchtweerstand en dus het brandstofverbruik vermindert. Ook de CO2-emissies dalen fors. “Dat de platooningtechnologie werkt, hebben we al aangetoond in verschillende eerdere projecten, zoals de European Truck Platooning Challenge in 2016. We gaan nu die technologie afstemmen op de reële dagelijkse omstandigheden in de logistieke sector”, zegt Frederik Zohm, bij MAN verantwoordelijk voor onderzoek en ontwikkeling.

Dit artikel is exclusief voor abonnees.

Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.

PARTICULIER
€325,00294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)
ONDERWIJS
Onderwijs 171,00 /jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels. Geschikt voor docenten in voltijdse dagopleidingen voor de logistieke sector.
PROFESSIONAL
348,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor consultants en zelfstandigen.
BEDRIJVEN
Vanaf €513,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met meerdere logins. Perfect voor organisaties met nood aan meerdere logins.
ZAKELIJK ABONNEMENT VOOR GROTE ONDERNEMINGEN
 
Als grote onderneming hebt u meer dan 6 logins nodig. We helpen u graag verder via een offerte op maat. Contacteer ons via abonnementen@flows.be.
Eerste platooning-test met ‘echte’ chauffeurs – Flows

Eerste platooning-test met ‘echte’ chauffeurs

Nieuws, Wegtransport
Philippe Van Dooren

Bij ‘platooning’ of ‘konvooirijden’ worden de trucks elektronisch aan elkaar gekoppeld. De eerste chauffeur bestuurt zijn vrachtwagen en de andere volgen automatisch alsof ze met een elektronische dissel zijn verbonden. De trucks rijden zo dichter bij elkaar, wat de luchtweerstand en dus het brandstofverbruik vermindert. Ook de CO2-emissies dalen fors. “Dat de platooningtechnologie werkt, hebben we al aangetoond in verschillende eerdere projecten, zoals de European Truck Platooning Challenge in 2016. We gaan nu die technologie afstemmen op de reële dagelijkse omstandigheden in de logistieke sector”, zegt Frederik Zohm, bij MAN verantwoordelijk voor onderzoek en ontwikkeling.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login