Ruim 50% van verkeer voor Kanaaltunnel over de E40 via Gent

Van alle voertuigen voor de Kanaaltunnel tussen het Groot-Brittannië en het Europese vasteland rijdt 52% over de E40 via Gent. België heeft een groot aandeel in die trafiek aangezien het na Duitsland het meest via de Kanaaltunnel exporteert.

Uit een studie naar de goederenstromen via de Kanaaltunnel van consultancybedrijf EY in opdracht van tunneluitbater Eurotunnel, blijkt dat er jaarlijks voor bijna 140 miljard goederen via de tunnel onder het Kanaal vervoerd worden. België, Duitsland en Frankrijk nemen daarvan samen 54% voor hun rekening. Ons land exporteert jaarlijks voor 13 miljard euro via de Kanaaltunnel naar het Verenigd Koninkrijk. Alleen Duitsland doet beter met 15 miljard euro. In omgekeerde richting wordt jaarlijks 8,8 miljard euro aan goederen van het VK via de tunnel naar België uitgevoerd. België is samen met Nederland goed voor een derde van de post- en koerierdiensten uit het VK. De tunnel is dan ook een belangrijke facilitator voor de groei van ‘same day’- en ‘next day’-leveringen.

Belgische impact

Van al het wegverkeer dat via de Kanaaltunnel reist, passeert 52% de E40 via Gent. In 2017 maakten 1,64 miljoen trucks en 2,65 miljoen personenwagens gebruik van de Kanaaltunnel. Het aandeel dat via de E40 rijdt wordt op 1 à 1,3 miljoen voertuigen per jaar geraamd.

Naast het belangrijke aandeel dat België zelf heeft in die trafiek, is ook Duitsland voor een groot deel betrokken partij. Tussen Duitsland en het VK worden jaarlijks alleen al voor 4,3 miljard euro auto-onderdelen vervoerd via de Kanaaltunnel. Ook Nederland heeft een belangrijk aandeel in de trafiek van en naar het VK via de Kanaaltunnel en de E40. Nederland voert jaarlijks voor bijna een miljard euro aan bloemen uit naar het VK. Tot slot is België samen met het VK ook de bestemming van de helft van de Ierse export.

De Kanaaltunnel biedt vervoerbedrijven de mogelijkheid om hun routes en de rijtijden van de chauffeurs te optimaliseren. Tijdens de rit door de tunnel kunnen de chauffeurs hun wettelijke voorziene rusttijd nemen. Uit een rondvraag bij de bedrijven blijkt dat 90% deze route kiest voor de snelheid, 56% voor de hoge frequentie en 54% voor de flexibiliteit.

Brexit

Volgens EY-adviseur Peter Arnold zal de brexit mogelijk voor belangrijke wijzigingen zorgen in de economische en politieke relaties tussen het Britse eiland en Europa. De Kanaaltunnel zal volgens hem evenwel een essentiële rol blijven spelen als facilitator van economische en culturele banden tussen beide. De resultaten van de studie werden overhandigd aan vertegenwoordigers van het Europees parlement en aan politieke beslissing nemers.

Koen Heinen